Foto: Lillestrøm kommune

Er eldreomsorg et "postkodelotteri"?

I postkodelotteriet reklameres det med at postadressen din avgjør om du vinner. Er det ikke nettopp dette som også avgjør om du får god eller dårlig omsorg når du blir eldre?

Arbeiderpartiet nedprioriterer de eldre

Er det en ting Arbeiderpartiet har vist etter at de inntok regjeringskontorene, så er det at de eldre befinner seg nederst på deres prioriteringsliste. Gang på gang brukes eldre og pleietrengende som en salderingspost i budsjettene, og gjennom mange groteske eksempler den siste tiden har vi nå sett konsekvensene av APs politikk.

Da AP satt i regjering sist var det ikke lov å føre ventelister på hvor mange som trengte en omsorgsplass i kommunene. Da FrP kom til makten, sørget vi for at det skulle føres ventelister i alle kommuner. For oss er det åpenbart at vi må vite hvor skoen trykker, for å kunne løse problemene.

Regjeringen fjernet rapporteringsplikten

Det at loven sier at man skal få en sykehjemsplass om man har behov for det, er på ingen måte en garanti for at det faktisk blir fulgt opp. Når regjeringen nå fjerner kommunenes rapporteringsplikt til Helsedirektoratet, fjerner de også innbyggernes mulighet til å få vite hvordan det egentlig står til i kommunen. Et problem man ikke vet om, er det vanskelig å gjøre noe med. Da blir tilbudet til de eldre tilfeldig, og det blir postadressen som avgjør hvor heldig eller uheldig man er. Fremskrittspartiet forlanger at ventelistene og andre kvalitetsindikatorer ved sykehjem i Lillestrøm kommune fortsatt skal offentliggjøres.

Kvalitetsreformen Leve hele livet var en viktig og helt nødvendig reform som ble innført med FrP, som sørget for egen eldreminister som satt stort fokus på at innbyggere skal få leve gode liv – hele livet.

Regjeringen har vedtatt å fjerne eldreombudet

Dagens regjering har nå besluttet å legge ned eldreombudet som FrP fikk opprettet. Eldreombudet skulle sørge for å snakke de eldres sak og være deres vaktbikkje overfor politikerne. Dessverre ønsker ikke AP et ombud som kan poengtere hvor dårlig politikken deres er. Det er spesielt bekymringsfullt når vi for tiden ser utallige eksempler på svikt i eldreomsorgen og at mange eldre ikke får den behandlingen de har krav på.

Sammen i gode og onde dager

Pårørende og livspartnere skal også få lov til å leve gode liv, og da er valgfrihet og tilrettelegging fra kommunen viktig. I juni 2022 fremmet Lillestrøm FrP forslag om at det skulle tilrettelegges for at livspartnere også kan få bo sammen med sin partner om begge parter ønsker dette, ved omsorgsboligene som bygges ved gamle Sørum sykehjem. Dette forslaget ble sablet ned og fikk kun støtte fra FrP, Folkets Røst, Pensjonistpartiet, Rødt og de uavhengige representantene.

Joda, dette ville kunne medføre noe økte økonomiske kostnader, men her handler det om prioritering av ressurser og vilje – i tillegg til å følge opp sine forpliktelser om å tilrettelegge for gode liv.

Å tilrettelegge for at eldre kan bo sammen – om de vil og ønsker dette selv, er viktig.

Det heter seg jo for at man skal bli hos sin ektefelle i gode og onde dager inntil døden skiller oss ad. Vi får håpe vi slipper å endre det til; «inntil Lillestrøm kommune skiller oss ad...»

Eldre må prioriteres

Gode omsorgstjenester er en av kommunenes viktigste oppgaver, og det er alvorlig når vi ser at flere kommuner ikke tar sitt lovpålagte ansvar på alvor. Kommuneøkonomi og dårlige prioriteringer, skal ikke gå utover våre eldre.

Det er på tide at Arbeiderpartiet tar ansvar! Ikke bare sitter de med regjeringsmakten, de sitter også med makten i Lillestrøm og de aller fleste kommunene på Romerike. Nå er det ingen å skylde på lenger, og vi i FrP forventer at det blir ryddet opp!