Breidablikk skole på Ilseng

Pressemelding om oppvekststruktur i Stange

Utredning om oppvekststruktur i Stange viser at det er lite å hente på omfattende endringer i skole- og barnehagestruktur. Samtidig skaper den usikkerhet rundt beslutningen om sammenslåing av Romedal- og Stange ungdomskoler og flytting av Solvin til RUSK. Stange FrP mener det allerede fattede vedtak om ny ungdomsskole og flytting av Solvin til RUSK må revurderes

Planleggingen av ny ungdomsskole har vist et helt annet kostnadsbilde enn det som var grunnlaget for beslutningen om sammenslåing. Materialpriser har økt kraftig og uforutsette hendelser rundt anbudsprosessen har ført til utsettelse og ukjente omkostninger. Stange FrP anser bygging av ny ungdomsskole som et prosjekt med høy risiko og stor usikkerhet rundt det faktiske innsparingspotensialet.

Stange kommune har mange levende og aktive lokalsamfunn. For Stange FrP er det viktig å utvikle og styrke alle grendene i kommunen, ikke legge dem ned. Gjennom tilrettelegging for boligutbygging, investering i infrastruktur og profilering av kommunens muligheter mener vi at alle grendene i kommunen har mulighet til å vokse. Skolene er limet i lokalsamfunnet. Stange FrP mener gode, trygge skoler nær elevenes hjem er viktig. Stange kommune har råd til å opprettholde gode lokale skoler, og større kutt må gjennomføres innenfor andre rammeområder enn skole og helse.

Stange FrP motsetter seg omfattende endringer i skolestrukturen med sammenslåing og nedleggelse av eksisterende skoler. Vi foreslår at konsekvensene av å reversere vedtaket om å slå sammen Stange- og Romedal ungdomsskoler synliggjøres. Vi oppfatter at flytting av Solvin skole til RUSK er en del av en større plan om en storskole i Romedal og at utredningen viser at flytting av Solvin skole alene ikke vil gi økonomiske innsparinger. Vi vil derfor be om at kostnadene med riving av gamlebygget på Solvin og bygging av ny gymsal med nødvendige undervisningslokaler synliggjøres som en del av strukturprosessen.

Truls Gihlemoen
Gruppeleder