Bildetekst: Heistad renseanlegg i Porsgrunn
Heistad renseanlegg i Porsgrunn Foto: Privat / Thorleif Fluer Vikre

Energi og miljø

FrP vil ha tilskuddsordning for nitrogenrensing

I 2021 kom regjeringen med en helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord som i dag er forurenset med store mengder nitrogen. Nå er det på tide at andre partier enn FrP kommer på banen med penger og ikke bare prat!

Fremskrittspartiet er opptatt av å bedre miljøtilstanden i Oslofjorden og vil innføre en statlig tilskuddsordning for nitrogenrensing av kommunalt avløpsvann. Dette er vi meget fornøyd med i Telemark og håper nå at flere partier kan gå fra «pratefasen» om tilstanden i Oslofjorden, og over til å snakke om statlige penger for å forbedre miljøet.

Torsken må tilbake i fjordene våre sammen med mange andre truede arter.

På tide med mer enn bare prat

Etter prinsippet om selvkost i kommunene skal husholdningene ta regningen for å rense kloakk for nitrogen. Det betyr at det er deg og meg som skal betale hvis ikke staten er med på et spleiselag.

I Telemark er det foreløpige anslag på over 3 milliarder for Grenlands kommunene og i lille Kragerø er overslaget for kostnadene på rundt en milliard kroner.

Dette er mye penger og vil føre til en betydelig økning i avløpsgebyrer fremover.

Thorleif Fluer Vikre om nitrogenrensning