Trim for eldre

FrP vil tilby helse- og trivselsreiser

Høsten og vinteren er lang for mange eldre. Det er mørkt og det er glatt, og vanskeligere å komme seg ut og være sosiale.

Undersøkelser viser også at mange eldre i Lillestrøm kommune er ensomme. Det å tilhøre et fellesskap er helsebringende for de fleste, men er ikke alltid så lett å etablere nytt nettverk når man har blitt eldre. Kanskje har man mistet en livspartner, eller kanskje var mye av nettverket knyttet til arbeidsplassen.

Mange opplever også at vinteren påvirker kroppen negativt, og at plager man har forsterkes av kulden vinterstid. For mange vil det rett og slett være helsebringende å tilbringe noe tid i varmere strøk når vinteren står på.

Bjørnafjorden har lang erfaring med helse- og trivselsreiser

Tidligere Os kommune, nå Bjørnafjorden kommune, har siden 2001 hatt tilbud om reiser til Kypros for eldre vinterstid. Ideen var hentet fra Danmark, men det var ordfører Terje Søviknes (FrP) som tok konseptet til Norge.

Kommunen har også hatt tilbud om tilsvarende reiser for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Reisen arrangeres i samarbeid med et lokalt reiseselskap. Kommunen har med helsepersonell som bidrar til trygghet på reisen, og kommunen bidrar til sosiale aktiviteter på reisemålet.

Fremskrittspartiet i Fet og i Aurskog-Høland

Eldre dame med morgenkaffe

Fremskrittspartiet i Fet og i Aurskog-Høland startet med helse- og trivselsreiser i regi av lokale partilagene i 2003. I tiden frem til 2013 hadde mange hundre eldre vært på reiser med oss til Kypros, Side i Tyrkia eller Makarska i Kroatia.

Tilbakemeldingene var veldig gode, og mange ga uttrykk for at de aldri hadde turt å legge ut på en slik tur uten det støtteapparatet vi hadde med. Lokallagenes innsats ble gjort på dugnad, og reisene var basert på selvkost. Også Sørum FrP organiserte noen turer tidlig på 2000-tallet.

Reiseselskapene vi benyttet til helse- og trivselsreiser hadde god erfaring med seniorreiser fra tidligere. De samarbeidet med vårt medbragte helseteam, og de hadde avtaler med det lokale helsevesenet ved reisemålet. Dette bidro til at vi fikk en trygg ramme for de reisende.

"De eldre vi hadde med fikk mange gode opplevelser. Mange fikk nye venner, og noen fikk til og med kjærester. Gode vennskap er viktig, uansett hvor i livet man er" - sier Ronny Røste som deltok i gjennomføringen av alle helsereisene.

Leve hele livet

"Leve hele livet" er en kvalitetsreform for eldre som skal bidra til at eldre kan mestre livet lenger og ha en trygg og aktiv alderdom. Reformen ble utarbeidet av regjeringen Solberg på Fremskrittspartiets initiativ. Tanken bak er at alle fortjener å ha det bra hele livet, også på eldre dager. Da kan vi ikke slå oss til ro med at mange eldre er ensomme og ikke har det bra.

Kommunen skal bidra til at de eldre har en aktiv alderdom, ved å legge til rette for dette på ulike måter. Et viktig element i dette er å ha venner å være aktiv sammen med. Kommunen kan bidra til at eldre treffes og får en anledning til å knytte vennskap, og Lillestrøm FrP har gode eksempler på at vennskap knyttes godt på felles reiser.

På regjeringens hjemmeside kan du lese mer om Leve hele livet - regjeringen.no

Kommunen bør arrangere helse- og trivselsreiser.

Fremskrittspartiet ønsker at Lillestrøm kommune skal tilby helse- og trivselsreiser til eldre i kommunen. Dette vil bidra til økt livskvalitet for mange innbyggere, og det vil bidra til at flere seniorer får utvidet sitt nettverk. Utgangspunktet er at reiser bør tilbys til selvkost, og at kommunen bidrar med helsepersonell på reisen. Det kan også lages ordninger for de med dårligst betalingsevne, slik at flest mulig kan få anledning til å delta.

Lillestrøm FrP fremmer derfor forslag om at kommunedirektøren skal legge frem en sak om hvordan helse- og trivselsreiser best kan arrangeres av Lillestrøm kommune.

Mer informasjon