Lill Harriet Sandaune, gruppeleder i Trøndelag FrP
Gruppeleder i Trøndelag FrP, Lill Harriet Sandaune © FrP

Landsmøtet: Styrk det lokale demokratiet

- Det ingen tvil om at det trengs en ny kurs i Trøndelag. Det styres nå av et rødgrønt regime som ser ut til å ha som sitt viktigste mål å stoppe utvikling, sa Lill Harriet Sandaune til FrPs landsmøte i dag.

Her kan du lese Lill Harriet Sandaune sitt innlegg til landsmøtet:

Dirigenter, landsmøte;

Det ingen tvil om at det trengs en ny kurs i Trøndelag. Det styres nå av et rødgrønt regime som ser ut til å ha som sitt viktigste mål å stoppe utvikling.

Jeg er veldig glad for det programmet som vi skal vedta i morgen. Der vi fortsetter med politikken vår for å styrke lokaldemokratiet og gi folk mulighet til å ta egne valg. Det er et stort behov for å fjerne innsigelsesretten til fylkeskommunen og Statsforvalteren. Jeg sliter med å forstå hva det er som gjør at enkelte føler et kall for å lage mest mulig prakk for andre?

Vi sitter altså med et fylkeskommunalt byråkrati som skal bruke tid på faglige råd til kommunene om å unngå endring av brukstillatelse på et gammelt bedehus, til enebolig, fordi man mener at en slik boligetablering vil utfordre kommunens tjenestetilbud, og påpeke at det vil føre til økt transport og bilbruk. Klarer ikke Ørland kommune, og ikke minst de som ønsker å bo i det huset, selv å vurdere dette?

Trøndelag fylkeskommune med Ap og SP i front sier nei til at et ungt par skal få bygge et hus på hjemplassen sin i Skaugdalen på Fosen fordi man ikke vil godkjenne en utvidet bruk av en avkjørsel. En avkjørsel som har vært godkjent siden 1967 til tømmerdrift og tømmerdeponi, men som blir alt for trafikkfarlig om det brukes til ett bolighus.

Lill Harriet Sandaune

Faglige råd er en ting, men så har vi også innsigelser.

Det rødgrønne flertallet ser det også som sin plikt å sørge for å vedta innsigelse mot en utbygging av fjorten leiligheter i Leksvik sentrum på Fosen, der er begrunnelsen at det er en fylkesveg der og det kan bli trafikkfarlig. At denne vegen allerede fungerer blant annet som skoleveg kan man undres over.

Så har vi en Statsforvalter som nå har fremmet innsigelse på byggingen av ny E6 i Trøndelag, en veg som er vedtatt og ønsket av kommuner, fylkesting og Storting. Hovedferdselsåra gjennom landet. Men Statsforvalteren stiller nå spørsmål med om politikerne har skjønt hva de har vedtatt!

Og helt til slutt; Sivert Bjørnstad, jeg har en utfordring til deg og resten av Stortingsgruppa: Trøndelag har nesten 13 mrd. i gjeld, og 5 mrd. i etterslep på fylkesvegene. Denne jobben er man ikke i stand til å klare selv i Trøndelag fylkeskommune, jeg håper derfor virkelig at vi kan få gjennomført noe av politikken vår i behandlingen av kommende NTP med å få tilbakeført laksevegen 714 - Hitra/Frøya til staten igjen.

Se Lill Harriet sin tale til landsmøtet her