Kommunen må tilbakebetale gebyrer

Det er ingen overraskelse at Lillestrøm kommune er ilagt krav om tilbakebetaling av gebyr for lang saksbehandlingstid. Spørsmålet er heller hvor lang tid det tar før neste krav kommer. 

Gjennom de tre årene jeg har vært politiker i Lillestrøm kommune har jeg blitt kontaktet av en lang rekke utbyggere som er frustrerte over kommunen. Måneder med venting, og liten interesse for å møte utbyggere til dialog for å finne gode løsninger, har vært en gjenganger. Krav som stilles i Lillestrøm som ikke stilles noe annet sted er også en gjenganger, og vi hører om aktører som skyr unna Lillestrøm fordi det er «håpløst» å være utbygger her.

Selvkost - utbygger betaler for saksbehandlingen

På byggesaksområdet kan kommunen kreve selvkost for saksbehandlingen. Det betyr at byggesaksgebyrene skal dekke alle kostnadene ved kommunens byggesaksavdeling. Dette innbyr ikke akkurat til effektivitet. Jo lenger tid kommunen bruker på saksbehandlingen, desto høyre gebyr kan kommunen kreve fra utbyggere. Helt til statsforvalteren nå heldigvis har satt foten ned. Og det er veldig bra.

Flere utbyggere har fortalt at de opplever at administrasjonen venter til saksbehandlingsfristen nesten er ute, før de fremmer påstand om at søknaden er ufullstendig. Dermed starter hele saksbehandlingstiden på nytt, og utbygger må vente i nye 12 uker.

Når en utbygger leverer en byggesøknad til kommunen, så bør kommunen umiddelbart vurdere om søknaden er komplett, eller om det er noe som mangler. Dette handler om hvordan kommunen ser på sin rolle overfor næringslivet og folk flest i kommunen. Er man et servicekontor med et ønske om å veilede og hjelpe, eller er man en myndighet som skal vise muskler og autoritet?

Et kjent problem

Jeg har tatt opp utbyggeres utfordringer i hovedutvalg for miljø og samfunn tidligere, og kontrollutvalget har også påpekt denne lange saksbehandlingstiden. Det har vært rikelig med tid og mulighet for kommunen til å ta grep. Derfor synes denne reaksjonen fra statsforvalteren å være som fortjent.

Jeg vet ikke om det er manglende kompetanse i byggesaksavdelingen, om det er dårlig bemanning eller om det er annet som fører til disse lange saksbehandlingstidene, men det er åpenbart et ledelsesansvar. Med litt smidighet og dialog underveis og bruk av JA-stempel når det er mulig, så kunne man både ha redusert antall misforståelser og redusert saksbehandlingstiden.

Paradoks at kravet kom fra Meierikvartalet

At dette kravet kommer fra akkurat Meierikvartalet er imidlertid et paradoks. Det politiske flertallet nylig sparte dem for mange millioner ved å fravike bestemmelser i reguleringsplanen. Kravet om at Meierikvartalet skulle opparbeide en inn- og utkjøring direkte til Jernbanegata før brukstillatelser ble gitt, ble fraveket av det politiske flertallet, og Meierikvartalet får slippe beboerne ut i køen i Sørumsgata.

Administrasjonen har fått beregnet at det er tilfredsstillende kapasitet i krysset Sørumsgata/Solheimsgata, så det går sikkert fint. Så langt ser det ikke akkurat sånn ut, men vi får stole på administrasjonen. Fremskrittspartiet fremmet forslag om å opprettholde reguleringsbestemmelsene, slik at trafikken fra Meierikvartalet skulle anlegges mot Jernbanegata.

Lillestrøm FrP forventer at kravet om tilbakebetaling av en halv million til Meierikvartalet holdes utenfor selvkostregnskapet, slik at ikke andre utbyggere må betale denne ekstraregningen for kommunens fristoverskridelser. Ansvaret for situasjonen ligger hos politisk ledelse som har bestått av Arbeiderpartiet i langt over 100 år i Skedsmo/Lillestrøm kommune. Det er på tide med ny politisk ledelse i denne kommunen.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.