La Nesgata være åpen!

Det politiske flertallet i Lillestrøm kommune har åpenbart en ambisjon om å gjøre det vanskeligst mulig for folk flest å ha bil i Lillestrøm. Nye boliger bygges uten tilstrekkelig antall parkeringsplasser. Øvrige parkeringsplasser fjernes og gater stenges for å tvinge innbyggerne til å gå, sykle og reise kollektivt. At dette ikke er et reelt alternativ for de fleste familier, er dessverre underordnet. Her er det politikerne som bestemmer, punktum.

Ambisjonen er å kunne sole seg i glansen av å bli rangert som Norges beste sykkelby, og flertallet har vedtatt at Lillestrøm skal være blant de beste sykkelbyene i Europa. Dessverre viser sykkeltellinger at resultatene av millionsatsinger har gitt liten eller ingen effekt. Ikke engang etablering av sykkelhoteller har gitt nevneverdig effekt. Disse står halvtomme.

Derfor mente flertallet at det må det strammes til ytterligere. Flere gater skulle stenges for biltrafikk, blant annet Nesgata. Vedtaket kom i 2021, selvsagt mot Fremskrittspartiets stemmer. Samtlige andre partier vedtok stenging av gater, deriblant Nesgata.

Her planlegges stenging av Nesgata. Foto: Anette Elseth

At det ville komme reaksjoner bør ikke være en overraskelse for noen. Det kom 700 underskrifter forrige gang politikerne, den gang i Skedsmo, forsøkte å stenge denne gata. At folk skal behøve å kjøre lange omveier for korte ærender, er ikke en god politikk, og ikke heller en god klimapolitikk.

Etter at aksjonsgruppen ble etablert, og før seneste hovedutvalgsmøte sa heldigvis Høyre at de ønsket å se på saken på nytt. Spørsmålet var da om de rødgrønne ville stå på sitt håpløse standpunkt, eller om det er så nærme valget at selv de rødgrønne ville bli lydhøre og snu. Om ikke aksjonen hadde vært så massiv, både på sosiale medier, i media og flere titalls eposter til politikerne, så hadde aldri i verden de rødgrønne snudd i denne saken.

I hovedutvalgsmøtet var det til slutt bare MDG som vil stenge Nesgata. De er også ærlige på at de vil bilismen til livs. Vedtaket ble formelt at saken settes på hold, og at hovedutvalget i neste møte får en sak om å omgjøre tidligere vedtak. Med de signalene de andre partiene nå har gitt, så bør neste votering bare bli en formalitet.

Fremskrittspartiet er på parti med innbyggerne, og vi er glade for at innbyggerne aksjonerer når politikerne kjører over dem. Dessverre er det et politisk flertall i Lillestrøm som ikke bryr seg så mye om hva innbyggerne mener, med mindre motstanden blir massiv. Stå på!