Terje Settenøy, varaordfører i Nærøysund

Landsmøtet: Det vi trenger er en JA-holdning til de som skaper!

- Som en stolt distriktets mann fra Trøndelag, så synes jeg det er trist at Vedum og hans skattekamerater har så dårlig tro på distrikts-Norge.

Her kan du lese Terje Settenøy sitt innlegg til landsmøtet:

Dirigenter.
Vi står fremfor et viktig valg for Norge nå. Vi står ovenfor et valg som skiller mellom oss som ønske og skape og fordele, og de som ønske å skatte og fordele.

Sosialistene med SP i spissen, får det til å høres ut som om mere skatt og statlige arbeidsplasser er det som skal berge distriktene. Vedum og Støre står og snakker på inn- og utpust om viktigheten med statlige arbeidsplasser i distriktene og skatteleggelse av de rike.

Jeg bor i en distriktskommune. Den kommunen er en av Norges største havbrukskommuner. Vi har flere av disse rike, som venstresiden ønsker å frarøve alt de eier, for å beslaglegge mesteparten og dele ut smuler i tilskudd til befolkningen. Sannheten er at det er disse rike som har sørget for vekst og velstand i min kommune. Der venstresiden ser formuer som kan beskattes, så ser jeg trygge og gode arbeidsplasser. Jeg ser risikovillig kapital som kommer hele samfunnet til gode. Jeg ser et samfunn i vekst, optimisme og trivsel.

Som en stolt distriktets mann fra Trøndelag, så synes jeg det er trist at Vedum og hans skattekamerater har så dårlig tro på distrikts Norge. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i den virkelighetsbeskrivelsen de kommer med.

Det vi trenger er en JA-holdning til de som skaper, ikke ja til mer skatt!

Terje Settenøy

Vi trenger ikke almisser fra noen. Vi har verdens beste næringsliv. Det vi trenger er konkurransedyktige vilkår.
Vi trenger et skatteregime, som lar bedrifter tjene penger, på den måten kan de investere i trygge og gode arbeidsplasser. Vi trenger gode veier, slik at vi får transportert varene våre til markedene.

Før vi kom i regjering, så forfalt både fylkesveien og riksveiene, etter at vi kom i regjering så fikk vi stoppet forfallet på riksveiene, men fylkesveiene forfaller enda.

Vedum og Støre skyller på regjeringen for dette, men sannheten er at i nesten alle fylker så sitter det et flertall fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet og nekter å prioritere samferdsel.

Både i kommuner og fylker så er partiene på venstresiden, mer opptatt av å stikke kjepper i hjulene på de som forsøker å skape noe, istedenfor å stimulere til vekst.

Vi kan ikke godta premissene som sosialistene legger for debatten, vi må si klart og tydelig i fra at deres fremstilling av virkeligheten er feil. Det vi trenger er en JA-holdning til de som skaper, ikke ja til mer skatt.

Se Terje sin tale til landsmøtet her

Mer informasjon