Foto av familie utenfor bil
© Colorbox

Samferdsel

Spør de som skal betale bompenger!

Fylkestinget og Grenlandskommunene skal etter valget ta stilling til nye 10 år med bompenger og bypakke i Grenland. FrP mener det er på tide at de som skal betale blir spurt og at saken ikke blir gjemt bort i valgkampen, skriver Thorleif Fluer Vikre.

Bypakke Grenland har vært et omdiskutert tema i Grenlandskommunene i lang tid. Det er klart at det trengs tiltak for å håndtere veksten i trafikken samt gjøre trafikken tryggere. I FrP spør vi oss om det er riktig å bygge sykkelbruer og steinlegge sentrumsområdene med «kina»-stein? Er det for mye penger i «pakken» og belønningsavtalen når det er 107 millioner kroner som ikke er brukt?

Fylkesordførerkandidat: Thorleif Fluer Vikre er 1. kandidat for Telemark FrP ved fylkestingsvalget i 2023.

Byvekstavtale uten bompenger

FrP ønsker at det utarbeides en sak om en byvekstavtale uten bompenger, basert på bidrag fra Staten, fylkeskommunen og kommunene. I den dyrtiden vi er inne i, der alt stiger i pris, burde det vurderes nøye om det er alternativer til dyre og sure bompenger.

Fylkestinget har vedtatt at det forberedes en proposisjon til Stortinget for Bypakke Grenland fase 2, med forutsetningene og videre prosess som beskrevet i saken.

I den dyrtiden vi er inne i, der alt stiger i pris, burde det vurderes nøye om det er alternativer til dyre og sure bompenger.

Thorleif Fluer Vikre

Vil ha folkeavstemming om bompenger

For FrP er dette veldig enkelt: Vi mener det er viktig at beslutningen om å gå videre med en eventuell Bypakke Grenland fase 2 med nye år med bompenger blir forankret i befolkningen gjennom primært en folkeavstemming, eller i hvert fall en grundig innbyggerundersøkelse. På den måten er det de som faktisk skal betale som får bestemme.

I tillegg til å involvere befolkningen, er det viktig å sikre at alternative tiltak for å redusere trafikken uten bompenger blir grundig belyst i et saksfremlegg. Fremskrittspartiet vil foreslå dette slik at ulike metoder for å begrense trafikk blir vurdert.

De som betaler skal bestemme: FrP mener beslutningen om bompengeinnkreving må forankres i befolkningen gjennom folkeavstemming eller innbyggerundersøkelse.© Colourbox

Flere tiltak kan vurderes

En bred vurdering av ulike alternativer vil bidra til å sikre at den endelige løsningen er både effektiv og økonomisk bærekraftig. Det kan være flere ulike tiltak som kan vurderes; som kollektivtiltak, sykkelinfrastruktur, trafikkstyringstiltak og utvikling av mer effektive transportsystemer.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.