Silje Hjemdal foran demonstrasjon på Stortinget.
© Privat

Stopp strømranet nå!

20.januar arrangeres det demonstrasjon mot høye strømpriser i Bergen. Vestland FrP er tydelig på at strømprisen må ned.

Strømprisen har nådd stadig nye rekorder gjennom høsten og vinteren. Stortingsrepresentantene fra Hordaland FrP har engasjert seg sterkt i det folkelige strømopprøret som nå går over hele landet. Helge André Njåstad skal holde appell på demonstrasjonen i Bergen, mens Silje Hjemdal vil delta på kveldens markering utenfor stortinget.

– Folk flest og norske bedrifter sliter med skyhøye strømregninger uten at Jonas og Trygve tar de på alvor. Nok er nok! Stopp strømranet, sier Hjemdal og fortsetter:

– Rekordhøye strømpriser flår familier landet rundt. Bedrifter sliter, idrettsforeninger får hundretusener i regning, og folk forteller om hvordan de sitter og fryser midt på kalde vinteren. Sånn skal vi ikke ha det i Norge. Strøm skal ikke være luksus. Strøm er noe alle trenger og som vi er heldige å ha masse av i Norge. Da er det ikke rart at folk blir forbanna når regjeringen tjener 30-40 milliarder kroner på strømkrisen samtidig som folk flest sliter med regningene sine.

– Staten håver inn titalls milliarder

FrP-politikeren fra Bergen håper at demonstrasjonene rundt om i landet sørger for at regjeringen ser alvoret i situasjonen.

– Ikke la dere lure av at Støre og Vedum nå flyr rundt og forsøker å skape et inntrykk av at «strømstøtten» de har foreslått er en seier for dere. For i realiteten er det bare smuler. Staten fortsetter å håve inn titalls milliarder i økte strømpriser, og tallene viser at folk flest har fått skyhøye strømregninger sammenlignet med i fjor – selv med Vedum og Støres strømstøtte, sier Hjemdal og fortsetter:

– Allerede i sommer burde det ha blitt klart for norske politikere at høsten og vinteren kom til å bli utfordrende for landets strømkunder. Det var da tydelig at unormalt høye kraftpriser i Europa før eller siden ville smitte over på norske strømpriser. Derfor utfordret FrP Høyre-regjeringen på at de burde fjerne hele elavgiften og stanse elektrifisering av sokkelen med strøm. Da ble vi nærmest ledd av fra Høyre, som uttalte at de ikke tok oss så alvorlig fordi det «tross alt var valgkamp».

– Nok politisk spill

Fremskrittspartiet har gjennom hele høsten og vinteren foreslått flere tiltak for å redusere strømregningen til folk og næringsliv.

– FrP har foreslått å fjerne hele elavgiften, fjerne all moms på strømforbruk og hastebehandle et forslag om å begrense netto strømeksport til utlandet – tiltak som ville ha redusert strømprisen betydelig. Men gang på gang ble forslagene våre nedstemt av regjeringspartiene, sier Hjemdal og avslutter:

– For å stoppe strømranet og sørge for at folk flest får en enklere hverdag, er FrPs siste forslag å innføre makspris på 50 øre per kilowattime, et tiltak som også skal gjelde for bedrifter. Regjeringspartiene må være konstruktive og legge vekk de ideologiske skylappene. Nå får det være nok politisk spill. Derfor vil jeg gjengi slagordet til strømgruppen «Vi som krever billigere strøm»: Hei Støre, nå må du høre, maks 50 øre!