© Bjørn Inge Bergestuen

Internt

Velg Hagen valgdagen!

Kjære Opplandsvelger! Jeg har alltid kjempet i det politiske liv for det norske folk og for at folk flest skal få det bedre. Vi lever i en utfordrende tid og da må vi sette vårt eget folks interesser først. Det er det norske folk som velger de folkevalgte og som betaler skatter og avgifter og da må stortingsrepresentanter være folkets tjenere og ikke folkets herrer. Jeg vil fortsatt kjempe imot den nye herskerklasse av politikere og byråkrater!

Ny innvandring, integrering og flyktningpolitikk.

Hver mottatt flyktning koster skattebetalerne i gjennomsnitt 20 mill kr for et livsløp. 3000 kvoteflyktninger gir 60 tusen millioner kr. i kostnad ifølge SSB. En radikal innstramming må skje og migranter over Middelhavet må returneres til land og leire i Afrika. Asylmottak må etableres i naboland i Afrika og Asia som betingelse for norsk u-hjelp. Integreringslinjen bør erstattes med en assimileringspolitikk som betyr krav om at de som kommer hit for permanent bosetting følger alle norske lover, forskrifter og regler for skikk og bruk. De som er kommet til vårt frihetssamfunn må tilpasse seg våre verdier og kampen mot de uhyggelige islamske verdier må føres aktivt. Heldekkende plagg må forbys i det offentlige rom og hijab må forbys for alle under myndighetsalder. Det må bli slutt på alt mottak av flyktninger idet vår økonomiske hjelp må ytes i nærområder

Rimeligere bensin og diesel.

Norge tjener store summer hver gang oljeprisen går opp. Dette kommer ikke norske borgere til gode. Med høye bensin- og dieselavgifter tjener staten dobbelt opp på høy oljepris. Jeg vil arbeide for en mer stabil pris ved at avgiftene tilpasses oljeprisen. Går prisen opp, skal avgiftene gå ned. På den måten vil pumpeprisene være forutsigbare ved at summen av oljepris og avgift holder seg konstant.

Bort med alle bompenger.

Alle bompengeinnkrevinger må oppheves og bomstasjoner må rives. Norske bilister betaler i bilrelaterte avgifter allerede alle kostnader ved veibygging og veivedlikehold. Bilrelaterte avgifter må være like for alle biler som kjører på veier, broer og tuneller.

Klimahysteriet.

Den nye klimareligionen med FNs Klimapanel som Gud må bekjempes. Den livgivende gassen CO2 har helt minimal betydning for klimautviklingen. Den menneskeskapte andel på 4-6% av totale CO2 utslipp er en bagatell og troen på at en CO2 andel i atmosfæren på 0,04% skulle kunne ha en stor innvirkning på klima er helt ubegripelig. De totale norske utslipp er kun 0,13% av verdens utslipp og vi har ikke en egen atmosfære så vår andel har null betydning for klimaet uansett. Folk flest skattlegges titallsmilliarder kroner, mens Kina og India øker sine utslipp ved bygging av hundretalls nye kullkraftverk og kan i henhold til Parisavtalen øke sine utslipp så mye de vil frem til 2030. Planlegging av såkalt CO2 fangst, transport med båter og så til havs for å pumpes ned i forlatte oljereservoarer med pris på 25.000 millioner er ren galskap og må stoppes.

Slipp til private bedrifter og organisasjoner.

Det må være en hovedregel at når norske bedrifter og organisasjoner kan utføre oppgaver og produsere varer og tjenester så bør de politiske myndigheter avstå fra å selv sette i gang konkurrerende aktivitet med egne ansatte. Det er bedre å kjøpe tjenester av de private som må konkurrere seg imellom om oppdragene. Det offentlige system må sikre konkurranse og at alle leverandører følger lover og forskrifter ved et aktivt tilsyn som Arbeidstilsynet, Finanstilsynet, og et nytt Helse- og Eldreomsorgstilsyn, m.fl.

Pasientenes helsevesen og eldreomsorg.

Helsevesenet og eldreomsorgen bør være finansiert av vårt felles forsikringssystem Folketrygden slik at omsorgstilbud ikke skal være avhengig av kommunepolitikeres styring. Det må bli slutt på at disse velger et nytt kulturhus eller rådhus og subsidierte kulturarrangementer foran sykehjem og hjemler for fastleger og fysioterapeuter. Både private og offentlige leverandører av helse- og eldreomsorgstjenester må likebehandles av NAV-systemet som skal organisere betaling for tjenestene. Pasienter og brukere og pårørende må selv velge fritt hvilken leverandør de ønsker å benytte til vanlige og planlagte behandlinger og operasjoner. Blir de misfornøyd kan de velge en ny leverandør slik de selv bestemmer hvilken dagligvarebutikk, frisør, maler eller elektriker de bruker!

Mer informasjon