Aina Stenersen
Vi aksepterer ikke slåsskamper, knivstikking og skuddvekslinger i Oslo, sier Aina Stenersen © Sturlason AS Polyfoto

Vi som bor i Oslo skal ha en tryggere by

Oslo opplever nå en voldsbølge. Det har vært skutt på åpen gate på Torshov to ganger, og det har vært flere alvorlige angrep med kniv flere steder i byen, og slagsmål ved Tveita senter.

– Vi trenger økt handlekraft, økt innsats og flere konkrete tiltak for en tryggere by, sier Aina Stenersen, nestleder i Frp’s bystyregruppe i Oslo

Vi aksepterer ikke slåsskamper, knivstikking og skuddvekslinger i Oslo, sier Aina Stenersen, nestleder i bystyregruppen til Frp i Oslo.

Frp i bystyre har tidligere tatt initiativet til en høring i bystyre om ungdomskriminalitet.

– Selv om politiet peker på at antallet unge gjengangere har gått ned sammenlignet med i fjor, så er det ikke et pent glansbilde vi ser i Oslo. Over flere år er det stadig flere unge som bevæpner seg med kniver i Oslo, og det er lav terskel for å bruke kniven, det er kun flaks som gjør at ikke flere liv går tapt, sier Stenersen

– Bare siden juni i år, har politiet i Oslo tvitret 28 ganger om knivepisoder, og det er kun de tilfellene politiet velger å gå ut med, sier Stenersen

– Byrådslederen, Raymond Johansen påpeker flere ganger at «de vet hvem disse ungdommene er», og da er det på tide å sette inn strengere, mer effektive og mer konkrete tiltak. Innsatsen bør målrettes i de bydelene/ delbydelene som har høyest kriminalitet, særlig i deler av Groruddalen, Oslo Syd og sentrum, sier Stenersen.

– Vi trenger blant annet økt kommunal forebygging, raskere straff, å beholde og utvikle lokale politistasjoner, og politiet skal ha vår tillitt til å gjøre de vurderinger og tiltak de mener er best. I vårt alternative budsjett for 2022, la Frp av mer midler enn byrådet til kriminalitetsbekjempelse, sier Stenersen