Dagfinn Henrik Olsen, i blå dress, smilende foran et vindu. Portrett. Foto.
© FrP

Vi tar innbyggerne på alvor!

For mange er et kjøretøy mer enn et transportmiddel, og kjøretøykultur og hobby er viktig over hele landet.

Norge er et langstrakt land hvor bilbruk er en nødvendig del av infrastrukturen. FrP vil derfor at bilrelaterte avgifter som engangsavgift ved kjøp av ny bil, trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift skal reduseres betydelig, og at vrak- panten skal økes. Bilrelaterte avgifter skal i større grad være i samsvar med det offentliges kostnader til bygging, drift og vedlikehold av veinettet. Avgiftsnivået på bil skal reduseres. Fremskrittspartiet aksepterer ikke veiprising.

Fremskrittspartiet vil redusere avgiftsbyrden og avvikle byråkratisk regelverk, noe som vil komme norske bilister til gode. Vegdirektoratet og Trafikkstasjonenes makt over bilistene skal reduseres. Kjøretøytekniske tjenester som i dag utføres av statens vegvesen skal overføre til godkjente verksteder. Dette vil gi et bedre tilbud over hele landet og øke servicegraden for norske bilister.

For mange er et kjøretøy mer enn et transportmiddel og kjøretøykultur og hobby er viktig over hele landet. Vi vil styrke rammebetingelsene for kjøretøyhobbyen og bilkul- turen der det viktigste må være skatte- og reguleringsfrihet.

Vi vil endre årsgrensen for veteranstatus for kjøretøy fra 30 til 20 år som bedre reflekterer når et kjøretøy går fra å være et transportmiddel til å bli en kulturgjenstand.

Fremskrittspartiet vil:

• Redusere engangsavgiften ved å fjerne vektkomponenten. På sikt skal engangsavgiften avvikles
  • At omreg.avgiften kun skal dekke selvkost
  • At drivstoffavgiftene skal reduseres
  • At mva. og trafikkforsikringsavgift for kjøretøy gjøres teknologinøytral
  • At veterankjøretøy blir skatte- og reguleringsfrie
  • Styrke rammebetingelsene for kjøretøy som kultur, kjøretøyhobby og interesse
  • At aldersgrensen for veterankjøretøy endres fra 30 til 20år
  • At regelverk om forenklet EU-kontroll for kjøretøy mellom 30-50 år og fritak etter 50 år utvides til å gjelde alle veterankjøretøy
  • At kjøretøy registrert i Nord-Amerika, Japan og Sør-Korea automatisk skal godkjennes i Norge

Mer informasjon