Samferdsel

Lut lei av bompenger – ønsker bedre togtilbud på Østlandet

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Frank Sve reagerer kraftig på rapporten som vil doble bompengene i hovedstadsområdet og gjøre parkering enda vanskeligere.

Sve er sterkt kritisk til at rapporten tilsynelatende ikke omtaler et bedre togtilbud, innfartsparkeringer eller ringveier og bedre løsninger for trafikkavvikling.

- Jeg er lut lei av å høre både Statens veivesen og regjeringen som kun kommer med tiltak som gjør livene dyrere og vanskeligere for folk flest.

- For FrP handler samferdselspolitikk om at folk skal komme frem mest mulig effektivt. Da trenger vi ikke flere bomstasjoner, men bedre togtilbud, bedre veier og innfartsparkeringer.

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Frank Sve © Fremskrittspartiet

Sve mener flere innfartsparkeringer ville vært en effektiv løsning for at flere skulle velge å bruke kollektivtransport inn til hovedstaden.

- Statens veivesen bør heller planlegge og bygge ut langt flere og større innfartsparkeringer inn mot Oslo slik at folk flest har ett reelt alternativ. Vanlige folk må kjøre ungene til barnehage og skole på vei til jobb, da bilen er helt nødvendig deler av strekningen.

- Hadde det vært flere muligheter til innfartsparkering, med gode ventefasiliteter og kollektivtilbud derifra, ville langt flere latt være å benytte bilen helt inn til Oslo.

FrP-politikeren viser også til at Fremskrittspartiet mener tog er viktig for fremkommeligheten, spesielt på det sentrale Østlandet. Sve trekker frem at FrP nylig fikk flertall på Stortinget for å kjøre nye og moderne togsett på Rørosbanen.

- Det er helt utrolig at rapporten ser ut til å utelate tog som transportmiddel. Styrking av togtilbudet er noe av det viktigste vi kan gjøre for å få flere til å velge kollektivt på Østlandet.

Sve mener også at mye kan gjøres med veitilbudet for å gjøre trafikkavviklingen bedre.

- Statens veivesen må heller sørge for planer og gjennomføring av trafikksystemet rund og inn til Oslo, slik at trafikken kan flyte og kø unngås. Lillestrøm er et godt eksempel på en by som har et akutt behov for å lede gjennomgangstrafikk utenom byen gjennom en bedre veiløsning.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.