Sylvi Listhaug i svart/hvitt. Foto.
© Pia Sønstrød

Helse og omsorg

– Må fylle Ernas ord med innhold

Fremskrittspartiet etterlyser en helhetlig plan for gjenåpning av Norge.

– Konsekvensen av pandemien kan komme til å følge oss i flere år. Statsministerens ord om at ingen skal stå alene med konsekvensene av pandemien må nå følges opp med innhold, sier nestleder i Fremskrittspartiet Sylvi Listhaug.

– Et grusomt år

I Stortinget onsdag påpekte hun at regjeringen har varslet at de vil redusere bruken av oljepenger allerede neste år.

– Mens mange bedrifter blør og risikerer konkurs, har staten blitt over 1000 milliarder kroner rikere gjennom oljefondet det siste året. Det vil være helt galt om staten skal tjene på krisen, mens vanlige folk og næringslivet må ta dugnadsregningen. Vi må være villige til å bruke penger fremover, sier Listhaug, og legger til:

– Mange har hatt et grusomt år. Vi må få folk tilbake i jobb, vi må få ned helsekøene, vi må hjelpe både sårbare eldre og barn og unge som har hatt det vanskelig under pandemien.

FrP foreslår plan for gjenåpning

Fremskrittspartiet har i Stortinget fremmet forslag om en plan for gjenåpningen av Norge.

– Krisen er ikke over når gjenåpningen starter. Det er nå jobben med å gjenreise Norge starter. Vår jobb som politikere er å legge til rette for at folk har en jobb å gå til. Det skjer ikke automatisk. Det er vår jobb å sørge for at folk trenger helsehjelp får behandling, og det er vår jobb å sørge for at norsk næringsliv har minst like bra rammevilkår som utenlandske konkurrenter. Det er vår jobb å sørge for at skoleelever som har gått glipp av undervisning får det til budet de har krav på. Det er vår jobb å hjelpe alle som har fått psykiske utfordringer som følge av pandemien. Vi må bruke mer penger hjemme, avslutter Listhaug.