Foto. Per-Willy Amundsen
© Elin Eike Worren

Mehl forsvarer hemmelighold av voldtekter

Når kvinner utsettes for grove overfallsvoldtekter i hovedstaden, dysses hendelsene ned av politiet og justisministeren forsvarer praksisen.

Offentligheten får nesten aldri vite om overfallsvoldtekter begått i hovedstaden. Politiet nekter å gå ut med informasjon rundt hendelsene når de skjer, angivelig fordi informasjonen kan skape frykt. Justispolitisk talsmann i FrP, Per-Willy Amundsen mener hemmeligholdet er problematisk.

– Det er veldig mange ting myndighetene opplyser om, som kan skape frykt i befolkningen. Men man opplyser allikevel, slik at folk kan ta sine forhåndsregler. Dette gjelder alt fra varslinger om farlig vær, farlige veier og beredskapsanbefalinger. Men når det kommer til overfallsvoldtekter skal befolkningen plutselig skjermes, det gir ingen mening, sier Amundsen.

Etter en voldtektsbølge i 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i mediene. Dette for å unngå frykt hos publikum. Amundsen utfordret justisminister Mehl på denne praksisen i spørretimen på Stortinget, og Mehl forsvarte at politiet fordekker overfallsvoldtekter overfor offentligheten.

– Jeg mener praksisen er meget problematisk. For det første fratar det borgerne muligheten til å være informert om faktiske forhold, og kunne ta egne forhåndsregler. For det andre skaper politiets hemmeligholdet spekulasjoner om praksisen ikke kan ha politiske motiver så vel som praktiske, sier Amundsen.

Kan ikke fornekte fakta

I 2009 hadde NRK et oppslag som kunne fortelle at samtlige som var anmeldt for overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre år, hadde ikke-vestlig bakgrunn. Den gang gikk lederen for Oslo-politiets volds- og sedelighetsseksjon ut og etterlyste mer forebyggende arbeid blant menn med utenlandsk bakgrunn. Oppslaget skapte stor debatt og anklagene om rasisme satt løst.

– Dersom hemmeligholdet helt eller delvis stammer fra en tanke om at man ikke må stigmatisere enkelte grupper, frykter jeg at tankegangen som første til «svenske tilstander», har satt seg fast i Oslopolitiet. Vi kan hverken fordekke eller fornekte fakta dersom vi skal kunne snu negative samfunnsutviklinger, avslutter Amundsen.