Roy Steffensen
© Elin Eike Worren

- Meningsløs tidsbruk med nytt fag i videregående skole

Regjeringen vil gi elevene mer frihet til å velge fag, likevel vil den innføre et nytt fag om bærekraft. – Meningsløs tidsbruk, mener lederen av utdanningskomiteen Roy Steffensen.

Regjeringen la i dag fram den såkalte fullføringsreformen, en stortingsmelding om videregående opplæring. Det legges opp til færre obligatoriske fag, mer valgfag og fordyping. Men regjeringen innfører også et nytt «Fremtidsfag» i etisk handel, miljø og bærekraft.

–Jeg stiller meg undrende til at man skal innføre et nytt fag, når man skryter av at elevene skal få større valgfrihet, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen fra Fremskrittspartiet og legger

– Dette faget er allerede dekket av samfunnsfaget, og virker mer som en lekegrind for radikalere idealister hvor muligheten for politisk påvirkning vil være stor. Jeg hadde ikke ventet annet fra Venstre, men jeg kan ikke forstå at Høyre går med på dette. Min første tanke er at dette oppkonstruerte faget bør gå rett i makuleringsmaskinen.

Vil ha færre obligatoriske fag

Fremskrittspartiet har i mange år vært tydelige på at de ønsker færre obligatoriske fag.

– Utover dette synes jeg ved første øyekast at meldingen er et godt utgangspunkt for å styrke videregående opplæring, med færre obligatoriske fag, mer valgfrihet for elevene, og muligheten til fordyping i fag. Nå skal vi bruke tiden fremover til å sette oss godt inn i meldingen, avslutter Steffensen.