Foto av partileder Sylvi Listhaug
© Fremskrittspartiet

Nå er det kystsamfunnene sin tur å bli flådd

Staten tjener ekstreme summer på høy strømpris og oljepris, men regjeringen ønsker allikevel å innføre en ekstraskatt på oppdrettsnæringen.

Staten har allerede store ekstrainntekter

FrP-leder Sylvi Listhaug er kritisk til at regjeringen vil innføre en ekstraskatt til oppdrettsnæringen. Hun påpeker at dette kommer på toppen av skyhøye kostnader og den største skatteøkningen for næringslivet på over 20 år.

– Vi kommer ikke til å støtte en ekstraskatt på oppdrettsnæringen som kommer til å ramme en av våre viktigste næringer hardt. Dette er en særnorsk skatt som særlig vil gå utover distriktskommuner langs kysten, og vil også ha negative ringvirkninger for andre næringer i distriktene. Havbruksnæringen deltar ikke i et NM, men et VM. De er i sterk konkurranse med aktører i land med lavere kostnader enn Norge på en rekke områder, og da må vi tilby de driftige folkene i havbruksnæringen konkurransedyktige rammevilkår. Denne ekstraskatten kommer i tillegg til den største skatteøkningen på 20 år for næringslivet, som regjeringen innførte i år, sier Listhaug og fortsetter:

– Det regjeringen gjør nå er å innføre en særnorsk skatt som kan medføre tap av tusenvis av arbeidsplasser i lokalsamfunn langs kysten. Geir Pollestad i Senterpartiet uttalte da grunnrenteskatten på havbruk ble foreslått for den tidligere regjeringen at det måtte legges i skuffen. Det sørget FrP for, og da er det utrolig at et parti som sa at det nå skulle være distriktenes tur foreslår det samme som vi skrotet i regjering og Sp den gang sa de var mot.

Vil ha makspris på strøm

Listhaug frykter at den nye ekstraskatten fra de rødgrønne kan ramme viktige oppgaver som helse og skole i kystkommunene.

– FrP forutsetter at kraftpengene som kommer inn fra ekstraskatten på vann- og vindkraft går tilbake til befolkningen. FrP mener at alle økte inntekter fra kraftproduksjon til det offentlige skal tilbakeføres til husholdninger og næringsliv og det innføres en makspris på strøm der staten dekker 100% av strømkostnaden over 50 øre. Staten har allerede store ekstrainntekter fra strøm, og har flere titalls milliarder i overskudd etter den såkalte strømstøtten til husholdningene og næringslivet. Det er derfor ingen grunn til å trekke inn enda mer penger til statskassen på bekostning av kommunene, når staten ligger an til å få et rekordoverskudd på grunn av salg av særlig gass og olje. Vi frykter i tillegg at det vil ramme primæroppgavene som helse og skole, særlig i de deler av landet som har høyest strømpris, avslutter Listhaug.