Mann med hjelm som står på truck med esker. Blåtoner. Illustrasjon.
© Colourbox

Nå skal arbeidsmiljøloven forenkles

FrP gjør arbeidshverdagen enklere for arbeidstakere, tillitsvalgte og små virksomheter.

Fremskrittspartiet har lenge ment at arbeidsmiljøloven bruker et vanskelig språk og i mange tilfeller ikke er tilpasset virkeligheten arbeidstakere og arbeidsgivere har. Derfor har leder i Stortingets arbeids- og sosialkomite, Erlend Wiborg, fremmet et forslag om å nedsette et moderniserings og forenklingsutvalg for å se gjennom og foreslå endringer. Mandag ble det klart at FrP får flertall for deler av sitt forslag. Wiborg mener FrP gjennomslaget er viktig for mange, men kanskje særlig små virksomheter uten store HR-avdelinger med juridisk kompetanse.

– Dette vil gjøre det enklere for både arbeidsgivere, arbeidstakere og tillitsvalgte i deres arbeidshverdag. I dag er lovverket så tungt å lese at en i mange tilfeller må bruke ekstern juridisk bistand for å orientere seg om helt grunnleggende rettigheter og plikter. Det skal det nå bli slutt på, sier han.

Foto av Erlend Wiborg. © Bjørn Inge Bergestuen

Vil ha fleksibilitet i arbeidshverdagen

Fremskrittspartiet foreslo å både forenkle språket, men også se på nødvendige oppdateringer for å sikre større grad av fleksibilitet for både arbeidstakere og arbeidsgivere. De fikk imidlertid kun med flertallet på en språklig gjennomgang.

– FrP skulle gjerne sett at loven ble ytterligere liberalisert, slik at flere kan oppleve fleksibilitet i arbeidshverdagen. Det siste året med pandemi, utstrakt bruk av hjemmekontor og forskjøvet arbeidstid hos mange, viser behovet for også det, sier Wiborg og avslutter:

– Dessverre fikk vi ikke flertall for det nå, men vi er likevel godt fornøyd med å få på plass språklige forenklinger i denne omgang sier Wiborg. Så vil det helt sikkert tvinge seg frem en forståelse hos de øvrige partier etter hvert om å se videre på ytterligere forenklinger, også på det materielle. Jeg tror mange av mine kollegaer på Stortinget hadde hatt godt av å besøkt bedrifter og arbeidstakere i små og mellomstore bedrifter rundt i landet, da hadde de sett flere av problemstillingene FrP her tar opp.