Helge Andre Njåstad smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto
© Elin Eike Worren

– Nok tull nå, legg ned fylkeskommunen

Fremskrittspartiet er lei av det politiske spillet rundt Fylkeskommunen, og håper nå at de andre partiene vil være med på å legge ned fylkeskommunen som forvaltningsnivå en gang for alle.

– Alle burde tatt seg en tur innom et fylkesting og sett på de sakene som blir behandlet der. Da hadde Fylkeskommunen blitt lagt ned sporenstreks. Jeg pleier å si at fylkestinget er stedet politisk engasjement går for å dø, sier Helge André Njåstad, første nestleder i kommunal- og forvaltningskomiteen for FrP.

En «overkommune»

I stedet for å tilbakeføre mange av de gamle fylkene, ønsker FrP å gi mer makt til kommunene. Njåstad utdyper:

– Alt for ofte opplever lokalpolitikere at fylkeskommunen opptrer som en overkommune som lager vanskeligheter for kommunene å få utvikling. FrP sin løsning er å gi flere oppgaver og mer makt. Derfor vil vi legge ned fylkestingene.

Njåstad peker på at beslutningene burde komme nærmere folk, og viser til at beslutningene som fattes i landets fylkesting raskt kommer langt unna menneskene det gjelder.

– Senterpartiet gikk til valg på et slagord som var «nært folk», likevel vil de ikke være med på å styrke det nærmeste forvaltningsnivået, nemlig kommunene. FrP mener at oppgavene fylkestingene i dag har kan overføres til kommunene og dermed komme enda nærmere innbyggerne. Noen større oppgaver som ferjedrift og vei kan staten få tilbake ansvaret for som før, sier Njåstad.

– Om vi overfører fergedrift fra fylkeskommunene til staten slipper vi også at røde politikere setter urimelig høye takster på fergene, som tross alt er bompenger på sjøen, legger Njåstad til.

Njåstad håper på flertall i Stortinget

– Sist FrP foreslå nedlegging fikk det bare FrP sine stemmer. Denne gangen overrasker Høyre og sier seg enig. Det er et steg i riktig retning. Nå håper jeg at alle partiene som har gått til valg på å fatte beslutninger nærmere folk henger seg på. Vi kan ikke opprettholde et forvaltningsnivå bare fordi Sp, KrF, Ap og Venstre ønsker å lokke sine politikere med godt betalte verv i fylkeskommunen. Nå er det nok tull, legg ned fylkeskommunen, sier han til slutt.

Mer informasjon