Utenriks og forsvar

Norge må bruke mer på å styrke Forsvaret

Sylvi Listhaug er misfornøyd med Norges manglende oppfyllelse av NATO's krav om to prosent av BNP til forsvarsbudsjettet.

Hun argumenterer for at Norge, med sin rike oljeformue, bør forplikte seg til å bruke to prosent av BNP på nasjonens forsvar, uten å inkludere støtten til Ukraina.

Onsdag kunngjorde NATO-sjef Jens Stoltenberg at 18 av de 31 medlemslandene vil oppfylle toprosentmålet innen 2024. For første gang siden den kalde krigen vil også Tyskland være blant disse landene.

Pinlig

Sylvi Listhaug

– Det er pinlig at Norge er blant landene som ikke har nådd målet - som Norge aktivt støttet da det ble vedtatt tilbake i 2014. Norge er trolig det landet i Europa som har best forutsetninger for å sette av mye penger til forsvar, sier Listhaug til VG.

Krever klarhet

I 2023 hadde 11 medlemsland oppnådd toprosentsmålet. Imens har den norske regjeringen satt mål om å oppnå det samme i 2026.

Imidlertid har regjeringen valgt å inkludere støtten til Ukraina, i beregningen. Dette betyr en årlig bevilgning på 7,5 milliarder kroner, som er bokført på forsvarsbudsjettet.

- Det er helt avgjørende at Norge står ved Ukrainas side i deres kamp for frihet og uavhengighet. Men vi må være klare på at denne støtten ikke bidrar direkte til å styrke vårt eget forsvar. Derfor mener vi i Fremskrittspartiet at midlene til Ukraina bør holdes utenfor når vi vurderer om vi når toprosentmålet, uttaler Listhaug.

Etter at NATO onsdag kunngjorde at 18 land nå har oppnådd dette viktige målet, har Listhaug sendt flere spørsmål til forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp):

• Når Norge vil nå toprosentmålet
  • Vil støtten til Ukraina vil bli inkludert
  • Hvilke andre NATO-land tar med sin støtte til Ukraina i regnestykket

Listhaug krever at Ukraina-støtten holdes utenfor

I en tydelig uttalelse argumenterer Listhaug for at de omfattende behovene innenfor Forsvaret tilsier at støtten til Ukraina må regnes utenom toprosentmålet.

Hun peker på følgende viktige områder:

– Vi trenger mer luftvern, nye overflatefartøyer i Marinen, flere ubåter og flere vernepliktige. Soldatene trenger utstyr og ammunisjon, og missiler, for å nevne noe. Vi mener det er helt nødvendig å bruke oljepenger for å investere i og ruste opp Forsvaret. Ellers blir det for lite og for sent i den sikkerhetspolitiske situasjonen vi står i, sier Frp-lederen.

Mer informasjon