Samferdsel
Norge må ha busser som går på vinteren
Regjeringen krever at alle busser i byområder skal være nullutslippsbusser fra i år. På mandag alene innstilte Ruter hele 1000 bussavganger i hovedstaden. Sve, som er FrPs samferdselspolitiske talsmann, reagerer sterkt:
- Det er beklagelig at regjeringen stiller krav som gjør det mye vanskeligere for kommunene å levere tjenester til innbyggerne når vinteren kommer, mener Sve.
Til Avisa Oslo sier Ruter at dette ikke er deres ansvar, men skyldes «Klimakrisen». Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter mener kollapsen i kollektivtrafikken skyldes «Endringene i klima, gjør at store nedbørsmengder kommer på en gang, såkalt høy nedbørintensitet i kombinasjon med flere nullpasseringer, altså at gradestokken passerer null samtidig med store nedbørsmengder. Det gir store utfordringer for kjøreforholdene.»
Frank Sve er ikke imponert.
Dette kalles vanligvis norsk vinter
Frank Sve
Det ikke bare bussreisende som nå har problemer grunnet regjeringens klimakrav. Fra 2022 har alle nye personbiler i offentlig tjeneste måtte være nullutslippsbiler. Dette har medført store utfordringer for hjemmesykepleien, blant annet i Oslo.
- Sykepleiere og servicebiler kommer ikke ut, men bruker arbeidsdagen på å lade. Dette er en konsekvens av en regjering som setter klima foran alle andre hensyn, ikke minst hensynet til hjelpetrengende eldre og andre som har behov for offentlige tjenester, forteller Sve.
Han påpeker at Fremskrittspartiet ikke er motstandere av elbiler, men mener at kommunene må få lov til å kjøpe inn de kjøretøyene de har behov for, og som er tilpasset norske forhold.