© Kzenon

Helse og omsorg

Norge trenger et helseløft

Fremskrittspartiet ønsker et helseløft de neste tre årene, der både lønninger og antall utdanningsplasser skal heves.

– Vi har forpliktet oss til å jobbe for sykepleierløftet i neste stortingsperiode. Vi håper at de andre partiene også innser at det er behov for et utdannings- og lønnsløft, sier helsepolitisk talsperson, Morten Stordalen.

Betydelig løft i helseutdanningene

Han mener det er en utfordring at vi har gjort oss avhengig av at andre land skal utdanne helsepersonellet vi trenger.

– FrP mener det viktigste vi må gjøre for å løse de behovene helsesektoren står overfor i de kommende årene, er å sørge for at Norge utdanner det helsepersonellet vi har behov for. Vi vil derfor ha et betydelig løft i helseutdanningene, og antallet studieplasser for utdanning av helsefagarbeidere, vernepleiere, sykepleiere, spesialsykepleiere og jordmødre må trappes kraftig opp de neste årene.

Morten Stordalen mener det trengs et betydelig løft både innenfor lønn og utdanningsplasser i helsesektoren. © Elin Eike Worren

Høyere lønn

Stordalen forteller at Fremskrittspartiet ønsker å heve lønningene i helsesektoren.

– Frp vil også ha et lønnsløft over tre år, i samarbeid med partene i arbeidslivet, til sykepleiere og helsefagarbeidere. Lønnen må ikke økes bare fordi folk fortjener det, men fordi høyere lønn også vil medføre økt rekruttering, en mobilisering av sykepleiere som jobber i andre yrker og at flere velger å bli i yrket, avslutter han.

Mer informasjon