Siv Jensen på talerstolen under landsmøtet 2021. Bak henne storskjerm med bilde av en butikkmedarbeider som skanner varer i kassen. Foto.

– Norge trenger Fremskrittspartiet

Avtroppende partileder Siv Jensen åpnet FrPs landsmøte med en tale om handlekraft og kampen mot avgifter og byråkrati. Hun mener partiet har mye å være stolte av, men at jobben ikke er ferdig.

– Det vanskelige for en politiker er å ta ansvar, fordi det betyr at egne primærstandpunkt må vike. Å ta ansvar betyr at man også må håndtere saker som ikke ligger ens hjerte nærmest. Men når man tar ansvar, beveger man samfunnet. Man beveger verden og utgjør en forskjell for folk. Og vi har gjort det! Seks og et halvt år i regjering. Og vi har mye å være stolte av, sa Jensen.

Fjernet dødsskatten

Hun påpekte blant annet at Fremskrittspartiet i regjering fikk gjennomslag for å fjerne arveavgiften.

– Det kjempet vi for i årevis. Hvorfor i alle dager skal staten tjene penger på dødsfall? Penger som allerede er beskattet flere ganger. Venstresiden brukte misunnelsesretorikk og så bort fra at avgiften rammet både rike og fattige mennesker. Den gjorde at vanlige folk opplevde ikke å ha råd til å overta barndomshjemmet etter at foreldrene døde. Nå lefler venstresiden med å gjeninnføre dødsskatten. Vi må gjøre det vi kan for at de ikke får flertall og får realisert sin skatte- og avgiftskåthet, sa Jensen.

FrP vil ha lavere skatter og avgifter

Les mer her

Mer vei med lavere avgifter

Jensen snakket også om at reduserte bilavgifter ga flere råd til å kjøpe seg ny bil,

– Da vi gikk inn i regjering betalte bilistene mye mer til staten enn de fikk igjen. Gjennom vår innsats snudde dette. Bilavgiftene gikk kraftig ned og veibevilgningene økte kraftig.

Lørdag åpnet Siv Jensen FrPs landsmøte for siste gang som partileder.

Seiere for de eldre

Jensen viste også til FrPs mange gjennomslag innenfor eldreomsorgen.

– Vi fikk på plass et prøveprosjekt med statlig finansiering av eldreomsorgen. All erfaring så langt viser at dette er svært vellykket. Men venstresiden kommer antakelig til å stoppe dette som noe av det første de gjør. Vi fikk på plass et eldreombud. En viktig seier for FrP, men enda viktigere forbedring for landets eldre, sa hun.

– Vi fikset samboergarantien. Det burde være helt selvsagt at et ektepar som har bodd sammen et langt liv får fortsette med det den dagen man ikke lenger makter å bo i eget hjem. Men det var det altså motstand mot, la hun til.

Fremskrittspartiet har fått mange gjennomslag for å gjøre hverdagen enklere og tryggere for landets eldre. © Colourbox

Kraftige innvandringsinnstramminger

Jensen poengterte også at FrP leverte tidenes innstramming i asyl- og innvandringspolitikken. Resultatene så man fort: Rask nedgang i antall asylsøkere og flyktninger fordi Norge ikke lenger fremsto like attraktivt.

– Men norgesmesterskapet i å overby hverandre på mottak av kvoteflyktninger fortsetter blant de andre partiene. Og regningen kommer bare til å bli høyere for norske skattebetalere uten FrPs hånd på rattet. Vi satte også rekord i utsendelse av ulovlige og kriminelle utlendinger. Regjeringer før oss hadde sagt at det var umulig. Men vi gjorde det umulige mulig, sa hun.

FrP vil stramme inn innvandringspolitikken

– Vi vil bevege samfunnet

Jensen ga et tilbakeblikk på hvorfor FrP valgte å gå ut av regjering. Det handlet om at partiet ikke lenger fikk nok gjennomslag for sin politikk.

– Men jeg kan aldri forestille meg at dette var FrPs første og siste deltakelse i en regjering. Fordi jobben er ikke ferdig. Fordi den lille manns kamp mot den store stat trenger en forkjemper. Og fordi vi vil bevege samfunnet for folk flest, slo hun fast.

FrPs kamp er ikke over

Også årets valgkamp kommer til å handle om skatt, ifølge Jensen.

– Mer skatt og flere avgifter. Og FrPs jobb er å kjempe for det stikk motsatte. Du skal få beholde mer av dine hardt opptjente penger. Vi skal være partiet som hyller alle dem som skaper, investerer i arbeidsplasser, tar opp lån for å skape jobber og våger å ta risiko for at du og jeg skal ha trygge jobber, sa hun.

– Så Fremskrittspartiets kamp er ikke over. Uten oss kommer bilavgiftene til å øke igjen, arveavgiften vil bli gjeninnført, monopoler vil gjenoppstå, vedlikeholdsetterslepet på veiene våre vil øke, bompengene stige til himmels, innvandringspolitikken mykes opp og det vil komme langt flere flyktninger og asylsøkere til Norge enn norske skattebetalere vil evne å finansiere over tid, la Jensen til.

FrP vil ha lavere bilavgifter

Les mer her

Utgjør en forskjell for folk

Jensen slo fast at behovet for et sterkt FrP er stort, og at kampen må kjempes hver eneste dag.

– Vi har gjennomført mange gode forenklinger for folk, gjort det lettere å bestemme over egen bolig og egen tomt, innført sikker digital postkasse slik at du raskt og trygt kan få informasjon fra det offentlige, fjernet forbud mot nettapotek og innført elektronisk førerkort. Listen er mye lenger, men dessverre er lisen over andre ting som bør og kan forenkles fortsatt lang og behovet for et Fremskrittsparti som er opptatt av å gjøre noe med det er åpenbart til stede, sa hun.

– Nå trenger FrP nye koster og jeg trenger å gjøre noe annet. Men Norge trenger Fremskrittspartiet fordi vi kjemper for enkeltmennesket, for frihet, for lavere skatter, avgifter og offentlige inngrep. Fremskrittspartiet beveger samfunnet, beveger verden og utgjør en forskjell for folk, avsluttet Jensen.

Siv Jensen benyttet åpningstalen til å takke for seg. Hun har vært partileder i Fremskrittspartiet siden 2006, og trer av på landsmøtet i 2021.

Mer informasjon