Skole og barnehage
Nye mobbetall er en varslet katastrofe
Himanshu Gulati, Frps utdanningspolitiske talsperson, mener de nye mobbetallene fra Elevundersøkelsen er en varslet katastrofe.
- Dette er et samfunnsproblem og det er vår plikt som politikere å løse disse problemene, og da må vi iverksette tiltak, sier Gulati.
Fremskrittspartiet har det siste året innhentet innspill og synspunkter fra skoleansatte, tillitsvalgte, lærerorganisasjoner, foreldre, lokalpolitikere og andre som er bekymret for økningen i mobbing og vold i norsk skole.
- Vi har fått et klart inntrykk av at regelverket som er ment å beskytte elevene står i veien for å ta tak i utfordringer som mobbing og vold i skolen. Mange lærere er redde for å gripe inn i alvorlige saker av frykt for å bli anklaget for krenkelse av eleven, sier Gulati.
Kan ikke leve med handlingslammelse
Dagens opplæringslovs § 9 A-5 er ment for å beskytte elevene, men Gulati mener den i praksis har den ført til at mange lærere ikke tør å ta tak i uakseptable situasjoner i skolen.
- Vi kan ikke leve med en handlingslammelse hvor enkeltelever med store adferdsutfordringer får ødelegge læringsmiljøet og trivselen til medelever, grunnet skolelederes manglende virkemidler å ta tak i. Dagens regelverk for flytting av mobbere har en for høy terskel, er for byråkratisk, og hindrer anvendelsen av et viktig virkemiddel i saker med grov og langvarig mobbing. avslutter Gulati.
Fremskrittspartiets forslag:
- Foreslå endringer i opplæringslovens bestemmelser om krenkelse av elever (dagens § 9 A-5) og eventuelt andre nødvendige endringer, slik at ikke lovverket står i veien for å ta tak i hendelser med vold, mobbing og annen uønsket adferd i skolen.
- Foreslå nødvendige regelverksendringer som senker terskelen for å flytte elever som har utøvd grov og langvarig mobbing til en annen skole, og ber regjeringen om å innhente en årlig rapportering på bruken av dette virkemiddelet i skolenes arbeid for å bekjempe mobbing og bedre tryggheten i skolemiljøet.
- Endre regelverket slik at elever med svært problematisk adferd kan løftes til egne skoletilbud av hensyn til seg selv og medelevers læringsmiljø, slik som blant annet prosjektet med Skolaakuten i Sverige, og ber regjeringen starte arbeidet med utarbeidelse av et slikt tilrettelagt skoletilbud.
- Innføre forebyggingstiltak etter modell fra sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte volds- og trusselutfordringer, for å hjelpe dem i arbeidet med å bekjempe den dramatiske situasjonen som noen skoler opplever.
- Rettighetsfeste skoleansattes rett til informasjon om elever som har en kjent voldshistorikk eller som på annen måte kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.