Finn Egil Holm - Generalsekretær FrP © Pia Sønstrød

Ordningen for gaver til partiene må vurderes

I valgkampen 2023 har det vært en debatt om gaver til de politiske partiene. Fremskrittspartiet ønsker en utredning velkommen.

Allerede i desember 2021 sendte Fremskrittspartiet brev til Partilovnemna og foreslo en helhetlig vurdering av hvordan systemet for bidrag til de politiske partiene skal forstås opp mot lovverket, samt rapporteres.
— Vi fikk aldri noe svar på det brevet. Nå har vi sendt et nytt i lys av debatten de siste månedene. Vi ønsker en helhetlig forståelse eller lovendringer som sikrer åpenhet og som det heter i partiloven kan «motvirke korrupsjon og uønskede bindinger.», generalsekretær og stabssjef Finn Egil Holm.

Gjennom mange år har det forekommet ulike former for skjult støtte til partier på venstresiden, der bidragsyterne i bytte har fått politisk innflytelse.
— Over mange tiår har det vært et bytteforhold mellom politikk, posisjoner og penger. I 2023 har vi sett dette blant annet i form av at LO som har fast plass i Arbeiderpartiets sentralstyre og leder valgkomiteen i partiet, samt klippekort på å sitte i partiets programkomite, har fått gjennomslag, sier Holm.

En av disse saken har vært å øke fagforeningsfradraget, som går direkte til LOs egne medlemmer. Dette koster alle landets skattebetalere 675 millioner kroner i året mer enn i 2021.
— Hvis andre partier i 2023 hadde gjort tilsvarende i samarbeid med andre organisasjoner, hvordan ville partilovnemnda forholdt seg til det?, spør Holm.

Les mer om debatten som har foregått de siste månedene:
Ulovlige gaver til politiske partier?

Her kan du lese brevet og tidligere korrespondanse i saken:

Mer informasjon