Foto. Per-Willy Amundsen
© Elin Eike Worren

Justis og beredskap

Oslo er ikke en trygg by

FrPs justispolitiske talsmann, Per-Willy Amundsen, mener den økende kriminaliteten i Oslo må stanses med konkrete tiltak fremfor diskusjoner om bakenforliggende årsaker.

– Den gjentagende floskelen fra både politi, byrådet og justisministeren om at «Oslo er en trygg by» er en delvis forklaring på hvorfor situasjonen kun forverres.

Det sier justispolitisk talsmann i Fremskrittspartiet og leder i justiskomiteen på Stortinget, Per-Willy Amundsen, om situasjonen i hovedstaden.

Ingen områder er trygge

Amundsen påpeker at drap, skyting, knivstikking, ran, overfall, bilbranner og gjengkriminalitet er den nye normalen i Oslo. Noen områder i byen er spesielt utsatte, men Amundsen er klar og tydelig: Ingen områder er trygge.

– Det eneste sikre er at uansett hvor alvorlig utviklingen er i Oslo, er byrådet og politiet tydelige på at Oslo er en trygg by. Men fasaden slår sprekker. De siste ukene har vi opplevd at åtte personer har blitt skutt i Oslo. I tillegg kommer hendelser som knivstikkinger, ran, voldtekter, bilbranner og vold. Dessverre er denne type kriminalitetsutvikling forventet, sier han, og fortsetter:

– Politiets egen Saltorapport fra 2021 viser en stygg utvikling for barne- og ungdomskriminalitet i Oslo de siste årene. En utvikling som dokumenterer at Oslo blir mindre og mindre trygt. Dessverre har debatten rundt årsaker til kriminalitet og hvem som har ansvaret fått dominere, og ført til en slags handlingslammelse.

Løser ikke problemet

Han mener debatten i større grad må handle om politiets fokus, metoder og resultater, fremfor samfunnsstrukturelle årsaker og ansvar.

– Skal vi komme frem til praktiske tiltak som kan forbedre situasjonen, må vi alle erkjenne at utviklingen går feil vei, uavhengig av årsak. Diskusjoner om hvorvidt sosiale forskjeller, trangboddhet, kulturelt utenforskap eller liberal innvandringspolitikk er en del av problemet er i og for seg viktige, men selv om vi skulle finne svaret på dette løser vi ikke dagens akutte kriminalitetsproblem, slår Amundsen fast.

– Debatten må heller handle om politikernes evne til å lede an og handle i kampen mot kriminaliteten på en måte som gir konkrete resultater, legger han til.

Fremskrittspartiet vil heve blikket

Amundsen forteller at Fremskrittspartiet har konkrete og praktiske forslag til hvordan den negative trenden i Oslo kan stanses.

– Vi ønsker blant annet en dedikert enhet i politiet som kun jobber med de kriminelle miljøene og med å ta tilbake dominansen i gatebildet. Man må se utviklingen i sammenheng. Straff kan virke avskrekkende, og derfor er det naturlig å øke strafferammene for deltakelse i kriminelle gjenger og for unge lovbrytere, sier han, og avslutter:

– I tillegg må vi ta en kritisk gjennomgang av politiets rolle, metoder og problemforståelse fordi det ser ut til å være stor forskjell på hvordan ledelsen i politiet og dem som er ute i felt opplever situasjonen. FrP lover å heve blikket og fokusere på løsninger vi kan jobbe sammen om fremover, både tverrpolitisk og sammen med politiet.