Skitten dukke som ligger med hodet ned i bakken. Foto.
© Colourbox

Justis og beredskap

Overgrep mot barn skal ikke foreldes

Denne uken sikret FrP flertall i kampen mot overgrep mot barn. – Handler om å ta barnas rettigheter på alvor, sier Silje Hjemdal.

Fremskrittspartiet fikk denne uken gjennomslag for å fjerne foreldelsesfristen for overgrep mot barn. Det innebærer at Stortinget nå ber regjeringen legge frem forslag til lovendringer som fjerner foreldelsesfristen for alle typer seksualforbrytelser mot barn.

– Jeg mener det er forkastelig at pedofile som begår overgrep mot barn kan slippe unna straff på grunn av teknikaliteter i loven. Overgrep mot barn skal alltid kunne straffes, og pedofile bør aldri slippe unna etterforskning og straff, sier barnas stortingsrepresentant, Silje Hjemdal.

– Vi vet at barn og overgrepsofre ofte bruker lang tid på å bearbeide traumer og eventuelt anmelde overgrep. Det handler om å ta barnas rettigheter på alvor og hindre pedofile i å begå nye overgrep, legger hun til.

Overgrep mot barn skal alltid kunne straffes, og pedofile bør aldri slippe unna etterforskning og straff, sier barnas stortingsrepresentant, Silje Hjemdal. © Bjørn Inge Bergestuen

Seier for rettssikkerheten

Hjemdal påpeker at dette er en stor seier for rettssikkerheten til ofrene.

– Dessverre er det fortsatt overgripere som kan gå fri som følge av at overgrepssaker foreldes. Overgrep som ikke innebærer penetrering har for eksempel en foreldelsesfrist på 10 år. FrP har nå sørget for at dette blir endret. Dette er en stor seier for rettssikkerheten til ofrene der ute. Har man opplevd seksuelt misbruk som barn, skal man ikke lenger få høre at politiet ikke kan gjøre noe fordi saken er foreldet, slår hun fast.

Representantforslag fra Fremskrittspartiet

Les mer om saken og behandlingen her

– Overgripere skal ikke gå fri

Hun er tydelig på at Fremskrittspartiet alltid skal stå på ofrenes side.

– Å lese NRKs historie om Kari gjorde sterkt inntrykk på meg, og var en av grunnene til at jeg fikk vedtatt en resolusjon om dette på Vestland FrPs årsmøte. Jeg er godt fornøyd med at min gode kollega Per-Willy Amundsen har gjort en solid jobb med å skaffe flertall i saken, sier Hjemdal, og avslutter:

– Fremskrittspartiet skal alltid stå på ofrenes side. Dette er først og fremst en seier for barns rettssikkerhet og at ofre vil bli tatt på alvor og hørt i fremtiden. Overgripere skal ikke gå fri.

Resolusjonen som ble vedtatt av Vestland FrP:

• Overgrep mot barn skal ikke foreldes!
  • Vestland FrP mener at det er barna det skal vernes om, ikke overgriperen. Frp har fått gjennomslag for å oppheve foreldelsesfristene i noen tilfeller, men kampen er ikke over enda.
  • Dessverre er det fremdeles slik at for seksuelle handlinger som ikke er penetrering er det en foreldelsesfrist på inntil 10 år.
  • For kort tid siden kunne vi lese om Kari som sto frem i Nrk og fortalte om sin kamp for å få endret regelverket. Dette er et eksempel som viser hvor viktig det er å ta dem som er utsatt for overgrep på alvor.
  • Vestland Frp står på ofrenes side.