© Håkon Rusdal

Helse og omsorg

På høy tid med en ventetidssatsing

Regjeringen gir sykehusene 2 milliarder for å redusere ventetidene. FrPs helsepolitiske talsperson Bård Hoksrud er forsiktig optimist, og mener det er på høy tid at ventetidene blir tatt tak i.

Bård Hoksrud, Frps helsepolitiske talsperson, er forsiktig optimist til regjeringens ventetidssatsing. Han mener det er på høy tid at ventetidene blir tatt tak i, etter de har økt til rekordhøye nivåer siden regjeringen tiltrådte.

- Den nye helseministeren har overtatt en branntomt, der tiden de syke må vente på å få behandling er rekordhøy. Dette er ingen nyhet, og da er rimelig spesielt at denne satsingen kommer flere år etter de tiltrådte. Men jeg har tro på at satsingen og de friske midlene kan bidra til å få snudd den negative utviklingen under denne regjeringen, sier Hoksrud.

Hoksrud hilser velkommen de nye tonene fra regjeringen om private helseaktører, etter den forrige helseministeren brukte nesten all sin energi på å motarbeide dem ved å blant skrote fritt behandlingsvalg.

- Regjeringen har i snart tre år motarbeidet private helseaktører, og det har bidratt sterkt til de lange helsekøene. Det er positivt at helseminister Vestre, i motsetning til sin forgjenger, sier han ikke har ideologiske skylapper, sier Hoksrud.

Frps helsepolitisk talsperson er likevel skeptisk til om regjeringen ender opp med å bruke private aktører mer i særlig grad.

- Jeg er svært usikker på om det vil føre til at den ledige kapasiteten hos de private sykehusene kommer til å bli benyttet, siden det skal være opptil helseforetakene selv å bestemme. Regjeringen burde innført en nasjonal garanti der alle som må vente for lenge på behandling kunne bruke privat ledig kapasitet som det offentlige betaler for, sier Hoksrud.

Mer informasjon