Bård Hoksrud

Helse og omsorg

Pasienter er viktigere enn LO-pamper

Mens regjeringen prioriterer å ta fra folk valgfriheten, mener Bård Hoksrud det viktigste er at pasienter blir friske raskest mulig og eldre får god omsorg.

Ingvild Kjerkhol viktigste prioritering er å ta fra folk friheten til å velge! Hun vil heller at pampene i LO gir henne et klapp på skulderen enn at pasienter blir friske raskest mulig og eldre får god omsorg.

Det var det klare budskapet fra helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud under landsmøtedebatten om hva frihet betyr for enkeltmennesket i kommunale tjenester.

- Frihet må gjennomsyre hele vårt sosiale sikkerhetsnett. Frihet til å velge sykehus, sykehjem og barnehage. Frihet til å få riktige medisiner når du trenger det. Og kjære venner: frihet til å ikke stå i endeløse helsekøer, eller å skrape på døra kommunen med tårer i øynene og be om omsorgsplass for bestemor, sa Hoksrud fra talerstolen.

I talen angrep han Arbeiderpartiet og Senterpartiet for at de struper private tilbydere i helse- og omsorgssektoren.

- De fjerner fritt behandlingsvalg. Tilbud til rusavhengige og psykisk syke legges ned. Arbeiderpartiet og Senterpartiet tror de vet bedre enn deg, hva som er rett for deg og din familie. Dette skal vi endre i hver eneste kommune vi får makt, og på Stortinget etter valget i 2025, sa en offensiv Hoksrud.

Regjeringen truer private barnehagers eksistens

Jørn-Tommy Schjelderup, administrerende direktør i Private barnehagers landsforbund (PBL) var en av innlederne under temadebatten. Han advarte landsmøtet om private barnehagers eksistens er truet.

- Støre-regjeringen vil at kommunene skal få rett til å bestemme over barnehageopptaket, hvem som skal få starte opp barnehager og kapasiteten til de private barnehagene. Det vil svekke valgfriheten for familiene og truer hele det økonomiske grunnlaget for de private barnehagene. Dette skjer på tross av at hele åtte av ti vil at foreldre skal ha valgfrihet til å avgjøre hvilken barnehage barna skal gå i, sa Schjelderup.

I innledningen skrøt Schjelderup over FrP sin innsats for private barnehager, helt siden barnehagereformen i 2003 der FrP sikret likebehandling mellom private og kommunale barnehager og valgfrihet for foreldrene.

- Barnehagereformen var en visjonær og unik reform. Den la til rette for en massiv utbygging ved å la både kommunene og private bygge nye barnehager. Halvparten av barna i Norge går nå i en privat barnehage, og det har vært helt avgjørende for at vi nå har full barnehagedekning. Nå står alt Frp fikk til for fall, inkludert likebehandlingen mellom barnehagene, var konklusjonen til Schjelderup.

Mer informasjon