Silje Hjemdal smilende foran modell av Stortinget, med et fylt påskeegg i hendene. Foto.
© FrP

Kultur, idrett og frivillighet

Påskeegg til frivilligheten

– Aller helst ville jeg gitt alle frivillige ildsjeler en stor klem, men det kan jeg jo ikke, så jeg sender dem et digitalt påskeegg isteden.

Silje Hjemdal sender et digitalt påskeegg til frivilligheten, som betyr mye for mange.

– Ekstra mange er ensomme på grunn av pandemien og smitteverntiltakene. For disse menneskene er frivillig innsats og initiativ svært verdifullt. Aller helst ville jeg gitt alle frivillige ildsjeler en stor klem, men det kan jeg jo ikke, så jeg sender dem et digitalt påskeegg isteden, sier hun.

Trygghet til sjøs

Før påske hadde Hjemdal møte med Redningsselskapet, som gjør en uvurderlig innsats for tryggheten til sjøs.

– Mange benytter påsken til å sette båten på vannet. Det er godt å vite at Redningsselskapet er på plass for å sikre tryggheten til folk som feirer påsken til sjøs, sier Hjemdal.

Ikke alle har et trygt hjem

Hun minner om at mange barn og unge har hatt det tøft det siste året.

– Stengte skoler, barnehager og fritidsaktiviteter gjør at mange barn mister er fristed. Det er mange barn som melder om vanskelige følelser knyttet til at de ikke blir valgt som nærkontakter for andre barn, og her har vi en jobb å gjøre. Andre har det vanskelig hjemme, og for alle disse barna er det nå utfordrende dager som står for tur. Vi må huske på at ikke alle har et trygt hjem, sier hun.

Alarmtelefonen for barn og unge

• Alarmtelefonen for barn og unge har telefonnummer 116 111
  • Hit kan barn og unge ringe om de trenger å bli hørt og få hjelp
  • Også voksne kan ringe alarmtelefonen for råd og veiledning
  • Voksne har et særskilt ansvar for å melde fra dersom man mistenker at barn og unge blir utsatt for omsorgssvikt

– Må stille opp

Hun håper barn og unge som har det vanskelig, enten på grunn av utenforskap eller forhold hjemme, snakker med noen som kan hjelpe.

– Vi må stille opp for barna som trenger ekstra hjelp. Barn som har det spesielt krevende må ikke nøle med å ta kontakt med voksne de stoler på. Det kan være å kontakte en lærer, skrive en melding eller ringe til en voksen man har tillit til, avslutter Hjemdal.