Prissjokk på drivstoff med Senterpartiet
Senterpartiet lovet velgerne at de ikke kunne sitte i en regjering som øker bensinprisen til over 20 kroner, men allikevel ser vi nå at drivstoffprisene når stadige nye rekorder også.
– Det jeg ønsker å påpeke, er at Senterpartiet ikke har gjort noe forsøk på å innfri valgkampgarantien sin. Faktisk foreslo regjeringen å øke bensin- og dieselavgiften før de gikk i forhandlinger med SV, så de kan ikke skylde på at dette er SVs feil, sier Steffensen og fortsetter:
– Senterpartiet lurer velgerne. De har aldri vært opptatt av lavere bilavgifter, de er kun ute etter å lure til seg velgere fra FrP. Fremskrittspartiet har alltid gått i bresjen for lavere bilavgifter, drivstoffavgifter og et generelt lavere kostnadsnivå for bilistene. I høst foreslo vi blant annet å kutte bensin- og dieselprisen med 5 kroner per liter, men forslaget ble dessverre nedstemt av Senterpartiet og alle andre partier.
Stor forskjell på FrP og Sp i regjering
Fremskrittspartiet kjempet for lavere drivstoffavgifter når de satt i regjering og fikk flere gjennomslag.
– Vi må huske at ingen andre partier på Stortinget faktisk ønsker at det skal bli billigere å kjøre bil. Marit Arnstad ga en veldig klar garanti. Så skjønner jeg at det er gi og ta i forhandlinger. Vi vet hva det innebærer. Men Senterpartiet kan hvert fall gjøre et forsøk og heller bli stemt ned i Stortinget. Der mener jeg det er stor forskjell fra FrP og Senterpartiet i regjering, sier Steffensen.
Bedre privatøkonomi med FrP
Steffensen mener at velgerne som stemte på Senterpartiet bør føle seg lurt.
– Vedum foreslo å øke bensinprisene, CO2-avgiften og gjeninnføring av flypassasjeravgiften allerede før de begynte forhandlingene med SV. Regjeringen sørger for at alt blir dyrere for folk i tillegg til den største skatte- og avgiftsøkningen på 20 år. Fremskrittspartiet mener i motsetning til regjeringen at du bør få beholde mer av dine egne penger og vi har den siste tiden fremmet og blitt nedstemt på en rekke forslag som ville gjort privatøkonomien bedre for folk flest, avslutter Steffensen.