Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

– Rammer helt vanlige folk

Fremskrittspartiets partileder, Sylvi Listhaug, var klar og tydelig under onsdagens trontaledebatt: FrPs viktigste oppgave de neste fire årene er å stoppe sløsingen og bygge Norge.

Onsdag var det duket for trontaledebatt i Stortinget. Partileder Sylvi Listhaug var tydelig på at Fremskrittspartiet vil kjempe for å sikre folk hjelp og behandling i Norge, trygge vanlige folks økonomi og stoppe sløsefesten.

– FrP sin viktigste oppgave de neste fire årene er å stoppe sløsingen og bygge Norge. Det er feil at Norge øser ut mange titalls milliarder kroner til bistand, symbolske klimatiltak og innvandring, samtidig som vi ikke har råd til å gi familier med syke barn anstendig hjelp til å greie hverdagen. At vi ikke har råd til å sikre våre innbyggere tilgang til de beste og nyeste medisinene og behandlingsmetodene, er en fallitterklæring. Det er en skam at folk dør og lider i Norge fordi vi ikke tar i bruk de nyeste medisinene og behandlingsmetodene, sa hun.

– Norge er en sinke

Listhaug påpekte blant annet det absurde i at Norge har brukt store ressurser på å hente en IS-kvinne til Norge, mens dødssyke pasienter som har cystisk fibrose ikke år dekket den livreddende medisinen Kaftrio.

– At Norge er en sinke i å ta i bruk nye medisiner og behandlingsmetoder, det rammer helt vanlige folk. De med mye ressurser kan kjøpe seg hjelp i det private helsevesenet. Derfor forventer vi at det tas tak i dette, sa hun, og la til at Norge, etter FrPs syn, ikke skal løfte en finger for å hjelpe personer som har støttet IS-kalifatet.

– Vi skal hjelpe barna, men setter foten ned for at IS-terrorister kan skyve barna foran seg for å bli hentet til Norge finansiert av norske skattebetalere, understreket Listhaug.

Sylvi Listhaug

Mer til pensjonistene

Partilederen var også klar på at FrP vil sikre pensjonistene en anstendig alderdom, ved å heve minstepensjonen over fattigdomsgrensen og fjerne avkortningen for gifte og samboende pensjonister.

– Eldre som trenger omsorg og hjelp må få det. Vi håper den nye regjeringen lar prosjektet med statlig finansiert omsorg fortsette, og at de skroter Høyres budsjettforslag om å fjerne prosjektet og pengene fra 1. januar 2022. Det vil gå utover eldre og ansatte i disse kommunene dersom pengene forsvinner, sa Listhaug.

FrP vil sikre pensjonistene en anstendig alderdom. © Colourbox

Vil ha billigere strøm og drivstoff

For Fremskrittspartiet er det viktig å redusere drivstoffavgiftene og strømprisene slik at vanlige folk får en enklere hverdag. Listhaug viet stor plass til dette i talen sin.

– Klimapolitikken handler mest om symboler, og det snakkes som om Norge skal redde hele verden. Den nye regjeringen skal øse ut enda mer penger. Bare ordet «klima» er inne i bildet, renner milliardene ut av statskassen. Vanlige folk opplever nå at diesel- og bensinprisene er skyhøye. Noen steder ser man pumpepriser opp mot 20 kroner literen. Matvareprisene har økt kraftig og strømprisene når stadig nye rekorder. På toppen av det er renten på vei oppover. Det er vanlige folks tur til å betale stadig mer, sa hun, og fortsatte:

– FrP foreslår å skrote Høyres forslag om å øke bensin- og dieselavgiftene og at Stortinget allerede i dag vedtar å redusere bensin- og dieselavgiftene med tre kroner literen. I tillegg foreslår vi å fjerne elavgift og moms på strøm ut året slik at folk skal ha råd til å betale strømregningen sin og slippe å fryse. Pengene renner inn i statskassen fra olje og gassektoren. Aldri før har vi tjent mer penger enn nå. Selvsagt har vi råd til å la noe av dette komme vanlige folk til gode hvis det er politisk vilje.

FrP vil ha lavere bilavgifter. © Colourbox

– Skal være lov å lykkes

Listhaug poengterte også at Norge kan bruke noe mer oljepenger til å bygge landet fremover, men at det viktigste er å bruke pengene som allerede er i budsjettet annerledes.

– Slutte å sløse, og begynne å prioritere enda mer til å bygge landet sammen med vei og jernbane. Gode rammevilkår for næringslivet som skaper og sikrer arbeidsplasser er utgangspunktet for bosetting. Folk er avhengige av å ha en jobb å gå til. Derfor er det så utrolig å høre på sosialistene som rakker ned på dem som skaper verdier, samtidig som man etterlyser at mer privat kapital investeres i arbeidsplasser, sa hun.

– FrP mener det er bra med individuell frihet, konkurranse, mangfoldige tilbud og valgfrihet. Det skal være lov å lykkes, lov å tjene penger, uten at man rakkes ned for det. Alle kan ikke ansettes i det offentlige. Noen må også betale regningen for offentlig sektor, la hun til.

Noen må også betale regningen for offentlig sektor.

Sylvi Listhaug

Redd for at Sp vil svikte bilistene

Listhaug rundet av med å stille spørsmål ved om det egentlig er vanlige folks tur med den nye regjeringen.

– Det er ingen tvil om hvem som bestemmer i regjering: Det er Ap som styrer. At oljefondet skal redde klimaet har de også fått Senterpartiet med på. FrP kommer alltid til å kjempe for at pensjonene og sparepengene til det norske folk skal plasseres der de gir mest avkastning. Sp har sviktet innbyggerne på Andøya, Ullevål sykehus, og vi er redd for at de også vil svikte bilistene. Det er synd om vanlige folk på toppen av økte renter, matvarepriser, strømpriser og allerede skyhøye drivstoffpriser skal få enda større belastning. I så fall er det statens tur til å bli enda rikere, ikke vanlige folk, avsluttet hun.