© Bjørn Inge Bergestuen

Raymond Johansen kan ikke gjemme seg bak MDG

FrPs Christian Tybring-Gjedde mener byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, må stå til ansvar for at vannforsyningsskandalen i Oslo ser ut til å bli langt større enn først antatt.

NRK har avdekket at prosjektet som skal gi hovedstadens innbyggere ny vannforsyning kan bli 7 milliarder kroner dyrere enn hva man først trodde. Det er det nye stamnettet som etter kvalitetskontroll har økt fra en antatt kostnad på 2,28 milliarder til over 9 milliarder kroner. Dette kommer i tillegg til de tidligere avsløringene om kostnadssprekk på den andre delen av vannforsyningsprosjektet, som førte til at FrPs mistillitsforslag mot MDG-byråd Lan Marie Berg fikk flertall. Nå har FrPs sett seg lei på at byrådets ledende parti, Arbeidspartiet, ikke tar ansvaret men skyver andre partier foran seg.

– Nå må Raymond Johansen slutte å gjemme seg bak udugelige byråder fra MDG og ta ansvaret for tidenes budsjettsprekk i Oslo kommune. Det er han som har det overordnede ansvaret for vannforsyningsskandalene, sier FrPs Christian Tybring-Gjedde og fortsetter:

– Jeg forventer at han kommer på banen, og forklarer Oslos innbyggere hva han skal gjøre med overskridelsen og hva kostnaden for hver enkelt husstand i Oslo blir. Jeg forventer også svar på om han visste om denne overskridelsen når tidligere byråd Lan Marie Berg ble kastet for kort tid siden. Det er ikke til tro at han ikke visste om dette da, og i så tilfelle har han ingen kontroll på hva som skjer i sitt eget byråd.

Bør ta konsekvensene

Stortingspolitikeren fra FrP mener at byrådet bør trekke seg dersom de ikke klarer å få kontroll på kostnadene.

– Det er innbyggerne i Oslo som vil sitte igjen med regningen når nye milliarder ramler ut av skapet til byrådet og byrådslederen har åpenbart ikke økonomisk styring på Oslos byggeprosjekter. Hvis han ikke klarer å få kontroll på de ekstreme kostnadsoverskridelsene, bør han ta konsekvensene av hans og resten av byrådets udugelighet og trekke seg.