– Jeg har fått flere henvendelser fra kvinner i partiet som overhodet ikke kjenner seg igjen i Dagbladets fremstilling, sier Anni Skogman © Pia Sønstrød

Reagerer på Dagbladets metode

Flere kvinnelige FrP-medlemmer reagerer kraftig på at Dagbladet i en epost til dem antyder at mange kvinner i partiet har vært utsatt for uønsket eller upassende seksuell oppmerksomhet.

Dagbladet er mediet som på lederplass 10. september 2011 skrev: «Helt siden Anders Langes Parti ble stiftet på Saga kino i Oslo i 1973, har denne avis vært en aktiv motstander av partiet, politikken og alt dets vesen». Avisen skrev videre at de mener «Det er en viktig oppgave å begrense FrPs innflytelse i norsk samfunnsliv».

– Jeg har fått flere henvendelser fra kvinner i partiet som overhodet ikke kjenner seg igjen i Dagbladets fremstilling. Mange av dem reagerer kraftig på Dagbladets fremgangsmåte, sier Anni Skogman, som leder organisasjonsutvalget i Fremskrittspartiet.

De siste dagene har en rekke medlemmer i partiet fått en epost fra Dagbladet, der avisens journalister går langt i å hevde at seksuell trakassering foregår ofte og i stort omfang i Fremskrittspartiet.

Mange av Fremskrittspartiets kvinnelige tillitsvalgte har fått en likelydende epost fra Dagbladet.

– Det er både hyggelig og trygt å være med i Fremskrittspartiet. Når Dagbladet forsøker å lage en annen historie er det mange av oss som reagerer kraftig. Jeg er overrasket over at en avis kan gå så langt. Det er kvinner som både har vært med i mange år og ferske FrPere som har tatt kontakt, sier Skogman

I Fremskrittspartiet er det mange arenaer hvor mennesker samhandler i møter, konferanser og kurs. FrP er en organisasjon som er bygget på at medlemmer samles for å gjennomføre og utvikle politikk. I det arbeidet er det viktig med en sunn og god organisasjonskultur.

– Vi skal ha respekt for hverandre. Det bygger vi vår organisasjonskultur på og det opplever jeg at vi er enige om i hele organisasjonen.

Det er organisasjonsutvalget, som er nedsatt av sentralstyret, som har ansvar for å saksbehandle og følge opp partiets håndtering av varsler og etiske og organisatoriske retningslinjer.

– Nettopp fordi vi har søkelys på gode etiske holdninger og organisasjonskultur har vi et system for å fange opp uønsket oppførsel slik at vi kan støtte hverandre og ta tak i ting vi ikke ønsker i vår organisasjon. Det er et felles ansvar alle har. Alle skal bidra til at ting blir tatt tak i, sier Skogman.

Ifølge retningslinjene har alle medlemmer i FrP som blir kjent med påstander om seksuelle overgrep eller trakassering et selvstendig ansvar for å melde dette skriftlig til partiets organisasjonsutvalg.

– Det er og skal være trygt å være kvinne i Fremskrittspartiet. Partiet har klare retningslinjer for hvordan varsler skal håndteres. Dersom det er riktig at Dagbladet er kjent med saker eller episoder som det burde gjøres noe med oppfordrer vi Dagbladet til å gi oss denne informasjonen slik at vi kan ivareta våre medlemmer på en god måte. Det vil være bedre enn disse påstandene de sprer rundt seg med, avslutter hun.

Mer informasjon