Erlend Wiborg
© Bjørn Inge Bergestuen

Regjeringen skuffer om feriepenger

Fremskrittspartiet er skuffet over at regjeringen ikke vil sikre at folk som har vært permittert og mottatt dagpenger kan få feriepenger både denne og neste sommer.

– Hva har egentlig regjeringen imot folk flest som har mistet jobb og inntekt, sier leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget Erlend Wiborg.

Da Stortinget behandlet den siste krisepakken i februar en foreslo FrP en midlertidig ordning for 2020 og 2021, fordi situasjonen er ekstraordinær. Forslaget fikk flertall i Stortinget, men regjeringen følger ikke opp vedtaket.

– Regjeringen ser ut til å glemme vanlige folk. Under pandemien har mange folk mistet jobb og inntekt, det at regjeringen nå foreslår at man skal vedta ytterligere kutt er uakseptabelt. Regjeringen er en mindretallsregjering og må forstå at Stortinget har bestemt og vedtatt dette.

– Regjeringen følger ikke opp

Han mener det er svært viktig at også de som har vært hardt rammet ved å gå lenge uten jobb, kan sikres inntekt i feriemåneden.

– FrP fikk gjennomslag for vårt forslag om at arbeidsledige og permitterte skulle få tjene opp feriepenger av dagpengene på lik linje med arbeidstakere nå under pandemien. Det at regjeringen nå prøver seg på en omkamp og vil redusere utbetalingene til de som sliter mest er uakseptabelt.

Wiborg er svært skuffet over at regjeringen ikke følger opp Stortingets vedtak.

– Jeg forventer at regjeringen her forholder seg til Stortingets vedtak. Jeg førte selv forslaget i pennen og det var krystallklart. De som har mottatt dagpenger i 2020 og 2021 skal få opptjent feriepenger av dette på lik linje med lønnsmottakere sånn at de har en inntekt å leve av til sommeren