Sivert Haugen Bjørnstad
© Elin Eike Worren

Regjeringen svikter sjøfolkene

Arbeiderpartiet selger ut at nettolønnsordningen er blitt styrket. Det er feil. Fra nyttår får vi den svakeste ordningen på årevis.

–Vi er skuffet, men ikke overrasket, sier næringsfraksjonens leder og maritim talsperson for FrP Sivert Bjørnstad.

– Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har vært høye og mørke på sjøfolkas vegne i opposisjon. Men når de selv får ansvaret, svikter de. Den nye regjeringen innfører tak i fartøygrupper der det ikke var tak tidligere. Samtidig skryter de av at nettolønnsordningen er styrket. Det er uærlig, sier Bjørnstad.

– Raserer nettolønnsordningen

FrP-regjeringen styrket og lovfestet nettolønnsordningen. Da FrP gikk ut av regjering forsøkte Solberg-regjeringen å kutte ordningen dramatisk. FrP fikk stoppet alle kutt. Gjennom korona-pandemien er nettolønnsordningen sterkere enn noen gang, fordi FrP fikk gjennomslag for å fjerne alle takene i alle fartøysgruppene. Det har hjulpet maritim næring og norske sjøfolk enormt. Den nye regjeringen innfører fra nyttår tak for alle fartøysgrupper, også i grupper der det ikke var tak tidligere.

– FrP har hatt styrking av nettolønnsordningen som en førsteprioritet. Vi prioriterte den i regjering og utenfor regjering, da vi forhandlet med Solberg. Nettolønnsordningen i dag er den beste noen sinne. Alle som bryr seg om maritim næring bør merke seg at det er Støre-regjeringen som raserer nettolønnsordningen. Sjøfolk som stemte på disse tre partiene i valget burde føle seg lurt, sier Bjørnstad.

Nettolønnsordningen er en tilskuddsordning for sjøfolk, slik at rederiene skal få insentiver til å ansette norske sjøfolk selv om de er dyrere å ansette enn utenlandske sjøfolk. Det er et tiltak som er innført for å få flere norske sjøfolk om bord norske skip. I dag er det omtrent 12 000 sjøfolk som faller inn under ordningen. Mange av disse ville ikke hatt jobb hadde det ikke vært for nettolønnsordningen.

Mer informasjon