
Samferdsel
Regjeringen vil ikke bygge firefelts motorveier
- Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringen holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier Bård Hoksrud til NRK.
For å «spare miljøet» vil regjeringen kraftig redusere bygging av firefelts motorvei i Norge. Dette innebærer at fremtidens veier vil være smalere, og at hovedregelen vil være to og tre felt. De få stedene det fortsatt skal bygges firefeltsvei, skal veien være smalere, med dårligere standard og lavere fart.
Firefeltsveier med høy standard redder liv.
Frank Sve
FrP innførte firefelt med 110 km/t
Det var Fremskrittspartiet som innførte firefeltsveier med 110-grense i Norge, og vi fikk til et massivt løft på samferdsel med nær dobling av budsjettet. Vi ser dessverre at samferdsel blir en salderingspost for regjeringen når FrP ikke har en hånd på rattet, sier Hoksrud.
Til NRK hevder Klima- og miljøminister Espen Barth Eide at «Dette er veldig bra med tanke på å ta bedre vare på natur og stoppe den bit for bit-nedbyggingen av natur som vi har drevet med altfor mye i Norge». Det får FrPs samferdselspolitiske talsmann Frank Sve til å reagere.
- I en tid der antall dødsfall i trafikken har økt kraftig vil regjeringen slutte å bygge de tryggeste veiene vi har.
Det var FrP som fikk økt fokus på de økonomiske og miljømessige fordelene av å bygge sammenhengene veistrekninger med høy standard i ett prosjekt, fremfor å stykke opp og bygge ut små veistubber over mange år. Sve mener at Ap og Sp nå tar norsk veipolitikk minst 10 år tilbake i tid.
- Dette handler ikke om klima eller miljø, men at regjeringen vil spare penger på kort sikt. På lang sikt er det bilistene, skattebetalerne og samfunnet som må betale når regjeringens to- og trefeltveier er underdimensjonert fra første dag, og veien må bygges på nytt om 10 år, avslutter Sve.