Silje Hjemdal
© Bjørn Inge Bergestuen

Samværssabotasje er utbredt

En undersøkelse blant advokater som jobber med familiesaker viser at samværssabotasje er et vanlig fenomen.

– Jeg synes det er veldig alvorlig, og veldig bra å få mer fakta på bordet. I dag har vi ingen omfattende kartlegging av hvor mange barn som rammes av dette, eller hvor mange familier som er skadelidende, sier stortingsrepresentant Silje Hjemdal.

TV 2 har i en kartlegging spurt 154 advokater, som jevnlig jobber med foreldrekonflikter om å svare på spørsmål rundt samværshindring i foreldretvister. 92 prosent oppgir at de «ofte» eller «av og til» opplever samværshindring i forbindelse med foreldretvister.

– Jeg vet at dette rammer mange familier, men jeg var overrasket over omfanget som kan leses ut av undersøkelsen, sier Hjemdal.

1. mai går høringsfristen ut for forslaget til ny barnelov. Hjemdal mener regjeringen ikke har hatt stort nok fokus på samværssabotasje.