Utenriks og forsvar

SeaHawk er en god anskaffelse

Christian Tybring-Gjedde

Stortingsrepresentant fra Oslo

christian.tybring-gjedde@stortinget.no

Regjeringen opplyser nå om at de vil kjøpe amerikanske SeaHawk som erstatter skandalehelikoptrene NH90.

- SeaHawk er et amerikansk produkt vi kjenner godt. Det er en arbeidshest som har bevist sin nytte og allsidighet gjennom en årrekke, sier forsvarspolitisk talsmann i FrP, Christian Tybring-Gjedde.

Foreslo SeaHawk allerede i 2017

Tybring-Gjedde har faktisk siden 2017 argumentert for at Norge måtte skrote NH90 avtalen, og heller kjøpe SeaHawk. NH90 forstod han tidlig aldri ville bli realisert, og SeaHawk var den mest naturlige erstatningen. Det tok myndighetene seks ekstra år å komme til samme konklusjon.

- At Kystvakten nå endelig skal få helikoptre som er funksjonelle til deres bruk, er virkelig på tide. Det er selvsagt synd det har tatt så lang tid for myndighetene å rydde opp og komme frem til en løsning, men det er bra de omsider velger gode løsninger, sier Tybring-Gjedde.

Må raskt på plass

Regjeringen skal inngå kontrakt for seks SeaHawk, tre skal leveres i 2025 og de resterende tre leveres innen utgangen av 2027.

- Disse helikoptrene skal til Kystvakten og det er ikke endelig avklart om fregattene også skal tilføres SeaHawk. For FrP er det viktig at det er mulig å raskt få tilført SeaHawks til fregattene også, dersom regjeringen lander på en slik løsning. Vi har i all for lang tid hatt en svekket operativ kapasitet grunnet skandaleprosjektet NH90. Vi kan ikke bruke måneder og år på nye utredinger, nå må det tas avgjørelser, sier Tybring-Gjedde.

Regjeringen har ikke nevnt noe om hva anskaffelsen vil kunne bety for norsk forsvarsindustri.

- Jeg legger til grunn at regjeringen ikke glemmer den norske forsvarsindustrien og sørger for at norske bedrifter vil få oppdrag og leveranser knyttet til denne anskaffelsen, enten direkte eller indirekte, sier Tybring-Gjedde.

Mer informasjon