Samferdsel
Sikring av de mest rasfarlige veiene vil koste 14 milliarder kroner
– Det haster å sette i gang skredsikring av flere strekninger, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.
Summen fordeler seg på 8,7 milliarder kroner på riksveier og 5,5 milliarder kroner på fylkesveier, ifølge oversikten. Den tar utgangspunkt i tall fra Statens veivesens oversikt over skredpunkt som er levert inn til Samferdselsdepartementet i forbindelse med ny Nasjonal transportplan.
– Mange av de mest skredfarlige strekningene er i Vestland fylke, spesielt på riksveiene. Dette er veier der faren for ras er høy og hvor en hendelse kan få store konsekvenser, sier Handagard.
Toppen av isfjellet
Hvis alle skredpunkt med høy og middels faregrad skulle sikres, ville det koste totalt 95 milliarder kroner, opplyser Naf.
Behovene er store også i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal. Skredfaktor beregnes ut fra hvor sannsynlig det er at det går ras. Man ser på hvilke konsekvenser det kan få ut fra hvor mye trafikk det er på stedet, mulighet for omkjøring og andre faktorer.
– Dette er bare toppen av isfjellet. På riksveiene er det 78 steder med høy skredfaktor, og på fylkesveiene er tallet 123. I tillegg kommer en rekke steder med middels eller lav faregrad, der det fortsatt er behov for tiltak, sier Handagard.
Behov for tunnel
På mange utsatte strekninger er det behov for tunnel eller ny trasé for å sikre veien.
– I tillegg til de store investeringene som trengs på noen av de mest rasfarlige strekningene, er det mye som kan gjøres med mindre tiltak. Varsling, sikring av terrenget og andre utbedringer kan gjennomføres relativt raskt, om midlene kommer på plass, sier Handagard.