Foto. Silje Hjemdal
© Markus Endresen

Helse og omsorg

Skal det bli forbudt å snakke om alkohol?

Sist uke besøkte jeg 7 Fjell bryggeri i Bergen som har mottatt over 40 sider med utklipp fra poster på sosiale medier som forbudsbyråkratene mener strider mot reklameforbudet.

Dette eksempelet føyer seg inn i rekken av tåpeligheter som «kommunikasjonspolitiet» i Helsedirektoratet henger seg opp i. Opp mot hundre bryggerier og leverandører kan få slike brev i postkassen. Dette skaper frustrasjon og forvirring. Reklameforbudet blir vanskelig å forholde seg til, når byråkratene i Helsedirektoratet nå ivrer for at synlig alkohol på sosiale medier er en forbrytelse. Hva blir det neste?

Skal det bli forbudt å snakke og skrive om alkohol?

Silje Hjemdal

Mens byråkrater bruker tid på å overvåke nettet etter emojier og bilder av folk som hygger seg med ulike typer alkohol, taper lokale restauranter, barer og byggerier på at man ikke kan fortelle om egne produkter. Hva koster egentlig dette byråkratiet oss? En uheldig effekt er at både norske forbrukere og produsenter taper på dette overformynderiet, da informasjon om norske og lokalproduserte varer omtrent ikke er tilstede. Helsedirektoratets overvåkningsinnsats går ut over norsk håndverk og arbeidsplasser, mens utenlandske aktører som har helt andre regler gnir seg i hendene.

Etter Ba omtalte saken har jeg også utfordret helseministeren på følgende:

• Kan statsråden legge frem dokumentasjon på hvilken effekt forbudet mot alkoholreklame har og kan hun redegjøre for hva denne aksjonen fra Helsedirektoratet mot en lovlig næring har kostet?

Det handler om norsk kultur

Produksjon av sider og øl handler om norske tradisjoner og kultur. At produsenter nå skal gå rundt å frykte straff for at noen har vist et epletre eller feststemte folk på Instagram viser hvor ellevilt Forbuds-Norge har blitt. Storebror Helsedirektoratet ser deg, og han liker ikke at noen har det gøy.

Disse sakene beviser det vi i Fremskrittspartiet har påpekt i flere år, nemlig at dette forbudet er tullete og skadelig for små og store bedrifter. Dessverre mener ikke regjeringen det samme. Da jeg stilte til valg i 2021 lovet jeg å fortsette kampen mot dusteforbud, og her er det dessverre mer enn nok å ta fatt på.

Dessverre er det bare FrP som har stått på produsentenes og forbrukernes side i denne saken da samtlige av forslagene jeg har fremmet på vegne av FrP er nedstemt på Stortinget. Vi gir oss imidlertid ikke, og jeg håper nå de andre partiene våkner, og skjønner hvor næringsfiendtlig denne forbudslinjen er. Den utdaterte loven bør som et minimum revideres og aller helst skrotes.