Siv Jensen
© Elin Eike Worren

– Skal ikke sponse svenske arbeidsplasser

FrP vil sette ned avgiftene på grensehandelsvarer for å beholde og skape arbeidsplasser i Norge.

– Det Norge og bedriftene våre trenger nå, er ikke et norgesmesterskap i skatter og avgifter, der det ene rødgrønne partiet etter det andre overbyr hverandre. Det betyr å sende arbeidsplasser rett ut av landet, sier FrP-leder Siv Jensen.

Mindre grensehandel har gitt flere arbeidsplasser i Norge

Jensen slår fast at pandemien virkelig har vist hva grensehandelen faktisk har å si for statskassen, nå som nordmenn ikke har kunnet handle mat og andre varer i Sverige.

– Jeg skjønner godt at folk reiser til Sverige for å handle. For mange handler det rett og slett om å ha råd til å kjøpe det man trenger. De siste månedene har mange måttet handle dyrt i norske butikker isteden, sier hun, og legger til:

– Samtidig har vi sett at mindre grensehandel har gitt flere arbeidsplasser i Norge. Problemet er at disse arbeidsplassene er midlertidige. Så fort grensene åpner uten lavere avgifter i Norge, forsvinner tusenvis av midlertidige jobber i varehandelen.

FrP fortsetter kampen for norske arbeidsplasser

Hun mener derfor at det er helt nødvendig å sette avgiftene i Norge kraftig ned.

– Vårt svar på denne utfordringen er å sette avgiftene kraftig ned, slik at vi kan slutte å sponse arbeidsplasser i Sverige! FrP skal fortsette kampen for flere norske arbeidsplasser og for at nordmenn kan handle varer i norske butikker til svenske priser, avslutter partilederen.