Sylvi Listhaug, smilende foran Stortinget. Foto.

– Skal ikke være lommeboka som bestemmer

Sommerintervju med partileder Sylvi Listhaug.

Partileder Sylvi Listhaug er klar for en sommerferie med familien hjemme på Sunnmøre.

– Vi skal også kjøre en tur i Europa, med Sveits som hoveddestinasjon, sier hun om sommerplanene.

Partilederen liker å gå fjellturer og kose seg sammen med mannen og barna når hun skal slappe litt ekstra av i ferien. Og på grillen har hun et par favoritter i sommer:

– Veldig glad i å grille laks, og selvsagt er det også mye godt kjøtt å legge på grillen, sier hun.

Lommeboka skal ikke avgjøre om du får hjelp

Når ferien er over, skal Listhaug fortsette å bygge organisasjonen, besøke lokallag og sette viktige saker på agendaen.

– Ikke minst jobbe for avgiftsreduksjoner som rammer vanlige folk knallhardt. Fjerne drivstoffavgiftene, halvere matmomsen og sette makspris på strøm på 50 øre. Kampen for at det ikke skal være lommeboka som bestemmer om du skal få hjelp eller medisiner. Vi ga oss ikke, og fikk gjennom at CF-pasienter skulle få medisinen Kaftrio, og nå fortsetter kampen for andre pasientgrupper og for å endre hele systemet, forteller Listhaug.

Seks kjappe:

• Hvilken bok leser du akkurat nå? Terje Tvedt: Nilen – historiens elv
  • Hva slags musikk hører du helst på? Country
  • Hva liker du best å spise? Potetball
  • Hvem er ditt forbilde? Farmor
  • Hvor reiser du helst? USA
  • Hva ser du helst på TV? Serier og filmer på ulike strømmetjenester

Til kamp mot høye drivstoffpriser

I hjemfylket Møre og Romsdal trekker hun frem flere saker som særlig viktige i tiden som kommer.

– Fjerning av ekstreme drivstoffpriser er veldig viktig for Møre og Romsdal, i likhet med mange andre steder i Norge, fordi man er avhengig av å frakte varer ut til markedet. Kampen mot sløsing, og bygging av Møreaksen, som er en undersjøisk tunnel til Molde. Og for at vi først og fremst skal bygge ut eksportveien, og den viktigste veien i Møre og Romsdal: E136 fra Ålesund til Dombås, sier Listhaug.

Sylvi Listhaug vil jobbe for at folk skal få beholde mer av sine egne penger. Her med stortingskollega fra Møre og Romsdal, Frank Sve.

Handlingslammet regjering

Hun er ikke så veldig fornøyd med jobben Ap/Sp-regjeringen har gjort siden de tiltrådte i høst.

– Det er den mest handlingslammede regjeringen jeg kan huske i min levetid, er hennes kommentar.

Bli med på laget!

Sylvi Listhaug håper på enda flere medlemmer i Fremskrittspartiet i tiden fremover, og oppfordrer flere til å melde seg inn:

– For å kjempe for frihet for enkeltmennesket, familien og for å ta vare på verdiene våre: Ytringsfrihet, religionsfrihet, likestilling og demokrati.

Hun har også noen tips til nye medlemmer som ønsker å gjøre en forskjell for folk flest.

– Engasjer dere, kom på møter og bidra så mye du kan og vil. Vi trenger folk på lister, men vi trenger også dem som vil steke vafler, dele ut brosjyrer og bidra på alle måter, avslutter partilederen.

Bli med på laget!

Bli med i kampen for en enklere hverdag
Meld deg inn i Fremskrittspartiet

Mer informasjon