Utenriks og forsvar

Stopp blodpengene til Uganda

Uganda har nylig vedtatt at man skal kunne gi dødsstraff for homofili. Samtidig går norske skattebetaleres penger til dette regimet.

De homofile i Uganda lever nå i frykt for vold og angiveri etter ny lov om dødsstraff i landet er innført. Samtidig fortsetter Norge å subsidiere dette regimet som vil henrette homofile.

Likestillingsminister Trettebergstuen (Ap) holdt nylig likestillingspolitisk redegjørelse i Stortinget, der trusler mot homofile var et av temaene.

- Regjeringen har ingen troverdighet om de fortsetter å subsidiere regimer som vil henrette homofile, sier Silje Hjemdal.

Hun krever nå at Trettebergstuen, Støre og Vedum må stoppe blodpengene til Uganda.

- Regjeringen skal snart legge frem alternativt statsbudsjett, hvor de snur på hver krone for å finne penger til sine prioriteringer. Det er for meg uforståelig om Statsminister Støre(Ap) og Likestillingsminister Trettebergstuen (Ap) heller vil kutte i eldreomsorg og trygge veier, fremfor å skru av pengekranen til regimer som aktivt motarbeider norske verdier, sier Hjemdal.

Uforståelig bistandspolitikk

Fremskrittspartiet har tidligere kritisert regjeringen for å gi bistand til land som ikke vil fordømme Russlands angrep på Ukraina, og foreslått å fryse bistanden til slike land. Det har også blitt rettet hard kritikk mot bistandspenger til Taliban.

- Nå ser vi dessverre at norske skattepenger også skal brukes på bistand til land som vedtar dødsstraff mot homofile, avslutter Hjemdal.