© Pia Sønstrød

Stopp sløsingen – bygg Norge

– Vi skal prioritere å løse problemene hjemme i Norge, sier FrP-leder Sylvi Listhaug.

Torsdag la Fremskrittspartiet frem sitt alternativ til statsbudsjett for 2022. Det handler om å stoppe sløsingen og bygge Norge.

– Det betyr at vi skal slutte å sende ut milliarder hvert eneste år til symbolske klimatiltak, bistand uten effekt og feilslått innvandring og integrering. I stedet skal vi prioritere å løse problemene hjemme i Norge, slår partileder Sylvi Listhaug fast.

Alt om FrPs alternative budsjett

Les mer her

– Ingen grunn til at Norge skal øse ut penger

Listhaug påpeker at problemet i Norge ikke er at det er mangel på penger, men mangel på prioriteringer.

– Altfor lenge har det vært viktigere for politikere i Norge å sende skinnende regnskap med svulstige bistandsprosjekt for å sanke honnør på internasjonale toppmøter. Samtidig er det alvorlig syke i Norge som ikke får medisiner som ville snudd livet deres opp ned, og hver gang er det med begrunnelsen av at Norge «ikke har råd», sier hun, og legger til:

– Det stemmer ikke. Det er ikke mangel på penger. Det er mangel på prioriteringer. Det er ingen grunn til at Norge skal øse ut penger, mens det er eldre som ikke får den hjelpen de trenger, og alvorlig syke som ikke får medisiner. Da er det noe riv ruskende galt med prioriteringene.

Helseløft

Partilederen forteller at Fremskrittspartiet foreslår et storstilt helseløft i sitt forslag til statsbudsjett for neste år.

– FrP foreslår et storstilt helseløft som øker intensivkapasiteten, pasientbehandlingen og bygger opp det psykiske helsetilbudet. Samtidig får vi ned helsekøene, reduserer ensomheten blant eldre og setter inn penger for å gi medisiner til alvorlig syke, sier hun.

Krisepakke for vanlige folk

Listhaug poengterer at FrP vil prioritere det viktigste først, og derfor ønsker en krisepakke som hjelper folk med å komme seg gjennom en vinter med stadig økende priser på nødvendige basisvarer.

– FrP foreslår som et umiddelbart kortsiktig tiltak å midlertidig fjerne elavgiften, men også å fjerne merverdiavgift på strømforbruk for private husholdninger. På lengre sikt ønsker vi andre grep som treffer bedre de som har dårligst råd. Derfor foreslår vi at regjeringen før neste vinter bør vurdere andre tiltak som vil være mer målrettede, sier Listhaug.

– Vi antar at matvareprisene kommer til å øke og grensehandelen bli større. FrP foreslår flere tiltak som vil redusere grensehandelen og motvirke økte matvarepriser. Vi mener det kan være fornuftig å kutte matmomsen fra 15 prosent til 12 prosent, legger hun til.

I tillegg mener Fremskrittspartiet at den høye drivstoffprisen skal ned, og vil derfor redusere veibruksavgiften for bensin, diesel og biodiesel til 1 krone per liter.

– I høst har vi sett bensinpriser på over 20 kroner literen flere steder i landet. Dette rammer alle som er avhengige av bilen, og særlig folk i distriktene med lange avstander. Mens regjeringen straffer bilistene med økte avgifter, ønsker vi å sette dem ned slik at folk som trenger det kan fortsette å bruke bilen i hverdagen, sier Listhaug.

Vil stoppe gjengene

Hun understreker at det for FrP er viktig å bekjempe kriminalitet. I tillegg vil partiet intensivere integreringsarbeidet.

– Kriminaliteten har tilspisset seg, og integreringsproblemene blir stadig mer synlig. Vi vil prioritere mer til politiet for å bekjempe hverdagskriminaliteten og stoppe gjengene. Samtidig sier vi nei til å ta imot flere kvoteflyktninger, og vil heller bruke ressursene på å integrere dem som allerede bor i Norge, forteller Listhaug.

– Skal stoppe sløsingen

Over lengre tid har Fremskrittspartiet pekt på det paradoksale i at Norge øser ut penger til symbolpolitikk samtidig som folk i Norge sliter med å få endene til å møtes eller ikke får medisiner eller behandling de trenger.

– FrP skal stoppe sløsingen på unødvendige symbolske tiltak, og bruke pengene på å løse problemene vi ser i hverdagen. Det vil merkes av dem som trenger hjelp, de som mottar pensjon og de som betaler avgifter hver eneste dag, avslutter hun.

Du kan lese hele Fremskrittspartiets forslag til statsbudsjett for 2022 her: FrPs alternative budsjett (PDF)

Se opptak fra dagens pressekonferanse her