Samferdsel

Dødsår på norske veier - Krever redegjørelse i Stortinget

2023 ble et rekordår for dødsfall i trafikken. Fremskrittspartiets Frank Sve krever nå at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kommer til Stortinget for å redegjøre for situasjonen.

- Statsråden må nå redegjøre for hvorfor trafikkdødsfallene har begynt å øke igjen under denne regjeringen etter at vi har hatt en nedadgående trend helt siden 1998.

- Samferdselsministeren må nå presentere konkrete tiltak for Stortinget og som kan få ned dødsfallene i trafikken. Situasjonen er uholdbar. Riksrevisjonen har påpekt at 30 dødsfall hvert eneste år skyldes dårlig vei.

30 dødsfall hvert eneste år skyldes dårlig vei

Frank Sve

© Glenn Nerdal

Sve reagerer også sterkt på at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ikke tok opp veistandard, men valgte å fokusere på uoppmerksomme bilister i den offisielle pressemeldingen fra departementet. Sve viser til at rekordmange bilister nå overholder fartsgrensene og at Norge har verdens beste trafikkopplæring.

- Norske bilister har aldri kjørt tryggere, likevel øker dødsulykkene på norske veier. Økningen i antallet trafikkdødsfall begynte samtidig som regjeringen startet nedprioriteringen av trafikksikkerhet i statsbudsjettene.

Sve, som er 1. nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, forventer at også Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV ønsker å kalle inn Samferdselsminister Nygård til Stortinget for å få klarhet i situasjonen.

- Jeg forventer at regjeringspartiene legger bort det politiske spillet og ønsker fakta. Befolkningen og Stortinget fortjener å få klarhet i hva regjeringen har tenkt å gjøre med den dramatiske økningen i dødsulykker som bare i fjor tok 118 liv langs norske veier.

Fremskrittspartiets trafikksikkerhetstiltak som regjeringen stemte imot:

• Investere i flere nye større veiprosjekt for bedre sikkerhet og mer kapasitet
  • Øke vedlikeholdet på riksvei.
  • Øke vedlikeholdet på fylkesvei.
  • Mer ressurser til forsterket midtoppmerking.
  • Mer ressurser til utbygging av trygge skoleveier.
  • Etablere et vedlikeholdsprogram for fylkesveinettet.
  • Fjerne vektkomponent i engangsavgiften som gjør større trygge biler billigere og tilgjengelige for flere.
  • Reduserer bompengene som gjør at flere vil bruke de nye sikrere veiene.

Mer informasjon