
Samferdsel
Dødsår på norske veier - Krever redegjørelse i Stortinget
2023 ble et rekordår for dødsfall i trafikken. Fremskrittspartiets Frank Sve krever nå at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kommer til Stortinget for å redegjøre for situasjonen.
- Statsråden må nå redegjøre for hvorfor trafikkdødsfallene har begynt å øke igjen under denne regjeringen etter at vi har hatt en nedadgående trend helt siden 1998.
- Samferdselsministeren må nå presentere konkrete tiltak for Stortinget og som kan få ned dødsfallene i trafikken. Situasjonen er uholdbar. Riksrevisjonen har påpekt at 30 dødsfall hvert eneste år skyldes dårlig vei.
"30 dødsfall hvert eneste år skyldes dårlig vei
Frank Sve

Sve reagerer også sterkt på at Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ikke tok opp veistandard, men valgte å fokusere på uoppmerksomme bilister i den offisielle pressemeldingen fra departementet. Sve viser til at rekordmange bilister nå overholder fartsgrensene og at Norge har verdens beste trafikkopplæring.
- Norske bilister har aldri kjørt tryggere, likevel øker dødsulykkene på norske veier. Økningen i antallet trafikkdødsfall begynte samtidig som regjeringen startet nedprioriteringen av trafikksikkerhet i statsbudsjettene.
Sve, som er 1. nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, forventer at også Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV ønsker å kalle inn Samferdselsminister Nygård til Stortinget for å få klarhet i situasjonen.
- Jeg forventer at regjeringspartiene legger bort det politiske spillet og ønsker fakta. Befolkningen og Stortinget fortjener å få klarhet i hva regjeringen har tenkt å gjøre med den dramatiske økningen i dødsulykker som bare i fjor tok 118 liv langs norske veier.
Fremskrittspartiets trafikksikkerhetstiltak som regjeringen stemte imot:
- Investere i flere nye større veiprosjekt for bedre sikkerhet og mer kapasitet
- Øke vedlikeholdet på riksvei.
- Øke vedlikeholdet på fylkesvei.
- Mer ressurser til forsterket midtoppmerking.
- Mer ressurser til utbygging av trygge skoleveier.
- Etablere et vedlikeholdsprogram for fylkesveinettet.
- Fjerne vektkomponent i engangsavgiften som gjør større trygge biler billigere og tilgjengelige for flere.
- Reduserer bompengene som gjør at flere vil bruke de nye sikrere veiene.