Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
© Pia Sønstrød

Stortinget vedtok bygging av Stad skipstunnel

Tirsdag vedtok stortinget at Stad skipstunnel skal bygges. FrP-leder Sylvi Listhaug, stortingsrepresentant Helge Andre Njåstad fra Vestland og Anfinn Sjåstad, FrPs førstekandidat fra Sogn og Fjordane, er glade for at prosjektet nå endelig får grønt lys.

– Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for Vestlandet og næringslivet langs kysten vår. Vi er svært glade for at oppstart endelig er sikret, sier Listhaug.

FrP-gjennomslag

Listhaug minner om at det ikke lå inne penger til tunnelen i regjeringens statsbudsjett, til tross for at prosjektet var prioritert i gjeldende Nasjonal transportplan.

– FrP fikk gjennomslag for å prioritere midler til Stad skipstunnel i forhandlingene med regjeringen om statsbudsjettet for 2021. Uten FrP hadde prosjektets fremtid fortsatt vært usikker, sier Helge Andre Njåstad.

– FrP har løftet frem denne tunellen. Vi vil legge til rette for trygg ferdsel langs kysten. Dette korter også inn avstanden mellom Sunnmøre og Vestland og forsterker den sterke maritime regionen, sier Listhaug.

– At Stad Skipstunnel nå blir en realitet hadde ikke skjedd uten påtrykk fra FrP. Dette vil bedre fremkommeligheten og sikkerheten for sjøtransport som skal passere Stadlandet, sier Anfinn Sjåstad.

Stad skipstunnel vil bli 1,7 kilometer lang og være dimensjonert for skip på størrelse med hurtigruteskipet MS Midnatsol. Det vil si en seilingsbredde på 21,5 meter, seglingshøyde på 33 meter og et seglingsdyp på 8 meter. Tunnelen er beregnet å koste 4,1 milliarder kroner.