© © Håkon Rusdal

Norske bryggerier straffes for bilder av epletrær

Nå vil Fremskrittspartiet legge til rette for ansvarlig markedsføring og kommunikasjon for norske bryggerier, barer og lignende virksomheter.

Denne uken besøkte Bård Hoksrud og Silje Hjemdal Sagene Bryggeri for å lytte til de absurde begrensningene bryggeriet står overfor.

Bryggeriet får faktisk ikke tillatelse til å selge nøytrale tomflasker på sosiale medier, da det ble ansett som en form for alkoholreklame av Helsedirektoratet. Denne overreguleringen har gått for langt.

Et skadelig byråkrati

Under besøket på Sagene Bryggeri fikk stortingsrepresentantene et innblikk i hvor skadelig disse restriksjonene er for småbedrifter.

- Det er frustrerende å se hvordan lokale virksomheter må slite med begrensninger som hindrer dem i å informere om sine produkter og bygge et merkevarebilde på sosiale medier, sier Silje Hjemdal

Tidligere har hun besøkt 7 Fjell bryggeri i Bergen, som har mottatt over 40 sider med utklipp fra sosiale medier som Helsedirektoratets byråkrater hevder bryter reklameforbudet.

Under besøk på Siderfestivalen i Hardanger fikk også Bård Hoksrud en rekke grove eksempler på hvordan bransjen møtes av myndighetene.

- En siderprodusent kan straffes for å legge ut bilde av et epletre på sosiale medier, siden eplene benyttes i produksjon av alkohol, forteller Hoksrud.

Han forteller at dette bare er noen av tåpelighetene «kommunikasjonspolitiet» i Helsedirektoratet engasjerer seg i.

Et kommunikasjonforbud for bransjen

Opptil hundre bryggerier og leverandører kan ende opp med å motta slike brev i postkassen. Dette skaper frustrasjon og forvirring. Usikkerheten som er skapt, omtales som et kommunikasjonsforbud av bransjen selv.

Stortingsrepresentantene fra Fremskrittspartiet reagerer på at norske byråkrater bruker verdifull tid og ressurser på å overvåke emojier og bilder av folk som nyter ulike typer alkohol, vinflasker brukt som lysestaker og bilder av produksjonsutstyr for øl og sider.

- Hva er egentlig kostnaden av dette byråkratiet, spør Hoksrud retorisk.

En totalt fraværende næringsministrer

Helsedirektoratets overvåkning går utover norsk håndverk og arbeidsplasser, samtidig som utenlandske aktører som opererer under helt andre regler, gnir seg i hendene.

- Næringsminister Vestre (Ap), har totalt abdisert, og vil ikke engang svare på spørsmål om dette i Stortinget. Politikken på området er overlatt til fanatiske helsebyråkrater, sier Hoksrud.

Han forteller at Fremskrittspartiet nå har fremmet et forslag på Stortinget som vil tillate bryggerier, barer og lignende virksomheter å fortelle om sin virksomhet på sosiale medier.

Partiet ønsker å legge til rette for ansvarlig markedsføring og kommunikasjon av norske håndverksbedrifter.

- Dette er ikke noe radikalt frislipp av reklameforbudet mot alkohol, men et forslag om at sosiale medier skal betraktes på linje med bryggerier og barers egne hjemmesider, sier Hjemdal.

Hun mener at produksjon av sider og øl handler om norske tradisjoner og kultur.

- Det er latterlig at produsenter nå skal frykte straff fordi noen har vist et epletre eller feststemte mennesker på Instagram, avslutter hun.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.