Sylvi Listhaug, smilende i lilla ullgenser. Bak henne grønt gress og grønne trær. Foto.
© Pia Sønsterød

Innvandring og integrering

– Sier seg selv at det ikke går opp

Nye tall viser at veksten i barnefattigdom nærmest utelukkende skyldes innvandring.

Siden 2006 har hele 86 prosent av veksten i barnefattigdom kommet som følge av innvandrerfamilier.

Innvandring er en hovedårsak til økning i barnefattigdom og ulikhet

Fattigdommen kan skyte i taket med ny regjering

De siste årene har Arbeiderpartiet og venstreradikale sosialister snakket på inn- og utpust om sosiale forskjeller. Men de holder helt tyst om det som er den reelle grunnen til at fattigdommen øker.

– Det som er sannheten er at innvandring betyr økt fattigdom. Det hjelper ikke hvor mange puter man syr under armene på folk. Til syvende og sist må folk komme seg i arbeid. Det er løsningen. Hvis de venstreradikale sosialistene i SV, MDG og Rødt får makt til høsten, vil de åpne grensene på vidt gap. Da vil fattigdommen skyte i taket, sier FrPs leder Sylvi Listhaug.

– Men dette liker ikke venstreradikale sosialister, samt Ap og Sp å snakke om. Jeg forstår at det er enkelt for Gharakhani å komme med enkle angrep uten rot i virkeligheten. Det som er virkeligheten er at vi kan ikke integrere folk mot deres egen vilje. Det krever en enorm egeninnsats. Og da må vi stille krav. Arbeiderpartiet var i sin tid mot å innføre norskkrav for innvandrere, samtidig som de satte i gang den storstilte innvandringen til Norge. Hadde det ikke vært for denne naive tilnærmingen, ville vi ikke hatt så store utfordringer, legger hun til.

Ni av ti barn i fattigdom i enkelte grupper

I enkelte grupper med innvandrere er det ni av ti barn som lever i fattigdom. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Vi må integrere alle som allerede er i Norge. De må lære seg norsk. Det er skrikende mangel på arbeidskraft i Norge innenfor mange næringer. Da er det paradoksalt at veldig mange innvandrere ikke kommer seg i arbeid overhodet. Skal vi lykkes, må vi slutte å ta inn tusenvis av nye hvert eneste år som også trenger oppfølging. Det sier seg selv at det ikke går opp, sier Listhaug til VG.

Hvis man fjerner innvandring fra regnestykket, har det knapt vært noen økning. Enkelte år har det tvert imot vært et lite fall i barnefattigdommen.

Å stille krav er å bry seg

Les mer om FrPs integreringspolitikk

Vil ikke ta inn flere

Listhaug påpeker at vi har store integreringsproblemer i Norge, og at FrP vil integrere dem som allerede er her før vi tar imot flere til Norge.

– Nå er det en gryende asylbølge fra Afghanistan. SV er allerede i gang med å foreslå å hente enda flere til Norge. Ikke bare er det urettferdig å prioritere noen ytterst få til Norge, fremfor å hjelpe mange i nærområdet. Vi kan hjelpe 468 medmennesker i nærområdene for samme sum som det koster å hente 1 flyktning til Norge. I tillegg vil det øke fattigdommen i Norge. Vi har store integreringsproblemer i Norge, og derfor mener FrP at vi ikke skal ta inn flere før vi har klart å integrere dem som allerede er i Norge, avslutter Listhaug.

Mer informasjon